ANNONSE

Kjersti Hobøl: - Jeg tror mange synes jeg var litt skummel i starten

Kjersti Hobøl: - Jeg tror mange synes jeg var litt skummel i starten
Kjersti Hobøl
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

Hun er opptatt av at alle i Kid-familien skal behandles likt. Et mulig lite unntak er hvem som skal bruke parkeringsplassen nærmest kontoret til bilpendleren fra Ytre Enebakk.

ANNONSE

Den daglige bilturen mellom hjemmet i Ytre Enebakk og jobben i Lier, like utenfor Drammen, er Kid-sjefens frisone. Her kan hun brått finne på å synge høylytt sammen med favorittartisten Adele, ta noen telefoner og planlegge dagens gjøremål både på hjemme- og jobbfronten.

- Jeg forbereder dagen på vei til jobb, og oppsummerer dagen på vei hjem. Da er jeg klar for helt andre tanker ved hjemkomst, sier damen som ledet interiørkjeden Kid til knapt 1,2 milliarder kroner i omsetning i fjor.

Med rundt 900 ansatte ved sin side har Hobøl og Kid kapret 31 prosent av det norske interiørmarkedet.

Hun tok over bedriften i en utfordrende periode, men har gjennom sitt lederskap fått kjeden opp i en posisjon som landets ledende interiørkjede.

Priset for innsatsen

Mange års målrettet arbeid ligger bak resultatet. Noe som ble satt synlig pris på da hun i høst ble tildelt prisen som årets retailleder under Virkes Handelskonferanse.

- Kjersti er kjent som en som bygger entusiasme og lojalitet blant sine ansatte. Hun er veldig detaljorientert og har et stort engasjement for arbeidet sitt, sa Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke, som delte ut prisen.

Denne årlige hedersbevisningen går til en leder innen norsk handel som skiller seg ut med gode lederegenskaper og evne til å være et forbilde.

Redningskvinnen

Kid Interiør ble i sin tid startet av Jul A. Gundersen, men ble i 2006 solgt til investeringsselskapet Industri Kapital (75 prosent av aksjene).

Den påfølgende finanskrisen førte til at eierne ikke klarte gjeldsforpliktelsene sine, og DNB (den gang DnB Nor) overtok eierselskapet Nordisk Tekstil Holding AS.

På den tiden jobbet Hobøl i DNB – med spisskompetanse på spesialengasjementer der oppgaven hennes var å restrukturere og redde bedrifter.

- Jeg kom inn i styret i Kid da banken overtok i juni 2009. Banken hadde en tanke om å eie veldig kort og selge. Men det viste seg at det ikke var så lett å selge til den prisen DNB mente selskapet var verdt. Ingen trodde vi ville få det opp å stå igjen og levere gode resultater så fort som vi gjorde, sier Hobøl, og skuer utover Drammensfjorden fra hjørnekontoret i det ett år gamle hovedkontoret som i Kid-sammenheng konsekvent omtales som et servicekontor og sentrallager.

- Og er det slik at det har gått dårlig med et selskap i noe tid, så er det naturligvis mange som er ute etter å gjøre en god handel. Men banken var ikke villig til å selge på så lave nivåer og ta et så stort tap på engasjementet. Da ville man heller fortsette å eie det. DNB var rimelig sikker på at selskapet hadde livets rett og at Kid ville kunne snu utviklingen, sier Hobøl.

Fra midlertidig til fast

Det viste seg vanskelig å hente inn en ny midlertidig toppsjef i Kid, fordi bedriftens fremtid fortsatt var i det uvisse. Valget falt til slutt på styremedlemmet Hobøl, som i tillegg til alt annet hadde bakgrunn som administrerende direktør i den konkurrerende interiørkjeden Princess.

- Jeg begynte som administrerende direktør i Kid i mai 2010. En jobb jeg skulle ha frem til banken hadde fått solgt selskapet, sier Hobøl.

Mer enn seks år senere sitter hun fortsatt i sjefsstolen. Og DNB er byttet ut med nye eiere.

En av dem heter Bjørn Rune Gjelsten.

Kjøpte Kid for 925 millioner kroner

Etter tre år i DNB-eie fikk Gjelsten napp og sikret seg 100 prosent av Kid for 925 millioner kroner. Per 1. oktober 2016 er han fortsatt største eier med en eierandel på 36,6 prosent.

- Banken var en fin eier. De lot Kid få ro til å jobbe seg tilbake igjen, sier Hobøl, som leder en bedrift som i løpet av sine 79 leveår har vært sterkt preget av gründer-ånden til familien Jul A. Gundersen.

- Gjelsten har på mange måter videreført den grunnholdningen som har preget Kid mesteparten av tiden. Han tror på selskapet, er der og vi støtter hverandre. Det er fint, synes vi, sier Hobøl.

I fjor høst gikk Kid på børs.


HJEMMEKOSELIG: Kjersti Hobøl har det fint på jobb.

HJEMMEKOSELIG: Kjersti Hobøl har det fint på jobb.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Dønn ærlige meldinger

- Hva er det du har gjort med Kid, Hobøl?

- Jeg har fra første stund vært veldig klar, tydelig og ærlig i all kommunikasjon. For når et selskap har slitt i fem år med fire-fem forskjellige administrerende og ulike signaler fra styrer om mål og strategier, så blir folk veldig nervøse, redde og usikre. Og da risikerer du å miste de beste menneskene, forteller Hobøl.

Noe av det første hun gjorde var å berolige de ansatte om at dette kommer til å gå bra.

- Dette kan vi. Vi er kjempeflinke. Kid er superbra. Vi skal bare ha fokus tilbake på det vi kan og få tilbake troen på oss selv. Glem hva konkurrentene gjør. Vi skal jobbe med det vi er gode på og legge våre egne planer, var vel noe av det jeg sa. Ingen ansatte skulle ligge våkne om natten i frykt for å ikke ha en jobb å gå til dagen etter, sier Hobøl, før hun fortsetter:

- Jeg skal alltid ha flinkere folk enn meg selv. Jo flinkere folk du har, jo bedre har du det.

Når noen slutter i Kid, tenker Hobøl at hun må se det som en mulighet til å finne en person som er enda flinkere enn den som sluttet.

- Jeg tror mange synes jeg var litt skummel i starten. Jeg er veldig direkte og ærlig. Men så tror jeg de skjønte at det de ser er hva de får. Jeg sier alltid det jeg mener. Jeg kan nok oppfattes som streng, men rettferdig. Håper jeg, sier Hobøl med et smil om munnen, før hun halser videre på utpust.

- Jeg tenker enkelt. Jeg tenker at dette skal vi få til, og da får vi det til.

- Også håper jeg at de ansatte føler at jeg bryr meg. For det gjør jeg. Det har vært noe av det viktigste for meg helt siden jeg kom inn i selskapet. Det å ta vare på arbeidsplassene, og gi de ansatte følelsen av at dette er trygge arbeidsplasser.

Innspill spiller henne god

Kid-sjefen har også hatt tid til å introdusere det interne konseptet Innspill.no. Et tiltak hun personlig trekker frem som veldig viktig for bedriftens beste.

Her kan alle de butikkansatte i selskapets 133 egeneide butikker sende en e-post direkte til Hobøl med innspill til forbedringer, nye ideer, ris og ros. Det skal være korte kommunikasjonslinjer, og en lav terskel for å komme med det du mener.

- Det er mye brukt. Og jeg forsøker alltid å svare på alle henvendelsene.

«Fantastisk …», svarer undertegnede som ikke rekker å si mer før Hobøl kontrer superkjapt.

- Nei! det er ikke fantastisk. Det skulle bare mangle! De som jobber ute i butikkene står der hver dag og møter kundene som representanter for Kid. De skal tas på alvor, de skal bli hørt og de skal tas vare på. Jeg er på mange måter der for dem. Derfor heter vi servicekontor, ikke hovedkontor, forklarer Hobøl.

Utenforstående påvirkningsfaktorer hun ikke kan kontrollere bruker hun minimalt av krefter på.

- Alt går til helvete av og til. Den ideelle verden finnes ikke. Det er alltid noe som forstyrrer. Hanjin og leveringsforsinkelser en dag, så ditt, så endring av dollarkursen i den ene eller andre retningen. Det er viktig med stoisk ro og se hvor man skal – uten å la seg påvirke i for stor grad av ukontrollerbare, ytre faktorer. Det viktigste er å hele tiden være på ballen og gjøre det beste ut av enhver situasjon.

Fikk aldri drømmejobben

Hun drømte om å bli veterinær. Som ung jente brukte hun alle feriene som avløser på hjemgården til moren hennes.

Mang en grisunge og lam har blitt tatt imot av Hobøl.

- Det var krav om et års praksis da jeg søkte på Veterinærhøgskolen, og det hadde jeg ikke tålmodighet til. Så antageligvis var jeg ikke motivert nok, sier Hobøl, som gjerne trekker til Sjusjøen og familiehytta når hun har fri.

- Fjellet, og det å gjøre lite, er bra.

Sterk nettvekst

For i Kid-modus har hun derimot veldig mye å gjøre.

Netthandel blir bare viktigere og viktigere for aktøren mange oppfatter som en klassisk retail-kjede. Men la deg ikke lure. Kid er på ingen måte digitalt akterutseilt.

Hobøl & Co har siden juli hatt Vipps inne i nettbutikken sin som en mulig betalingsløsning. Drøyt to måneder før storheter som Elkjøp og Expert kom på stormende inn «nettbanen» med basuner og fanfarer for den eksakt samme løsningen.

- Vi liker ikke å gå høyt ut med ting. Vi vil være sikre på at noe fungerer bra før vi går ut og forteller det. Vipps for oss er superbra, sier Hobøl.

Hun sier at det relativt nye betalingsalternativet i nettbutikken har gitt god respons.

- Vi har utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra kundene. Men det virker som det tar litt tid før folk skjønner at de kan bruke det.

Til tross for 133 fysiske butikker, omtaler Hobøl den digitale butikken som selskapets største.

- Nettbutikken er den største butikken vår. Det siste året har vi opplevd en vekst på 65 prosent. Men det skal presiseres at netthandelen kun utgjør to prosent av totalomsetningen, sier Hobøl.

Kids finansdirektør, Petter Schouw-Hansen, har tidligere uttalt at han ser for seg at to prosent er vokst til 10 prosent om 10 år.

- Helt fint det. Ikke noe problem for oss, svarer Hobøl.

Kanalsamspillets fortreffelighet

Og om nett er viktig, er hun ikke sen om å trekke frem viktigheten av samspillet mellom nett og de fysiske butikkene de har rundt omkring i hele vårt langstrakte land.

- Når du eier dine egne butikker, som vi gjør, så kan endringer nærmest gjøres umiddelbart. Og vi trenger ikke ta hensyn til markedsområder, franchise eller medlemsbutikker på samme måte som andre kjeder. Så for oss er dette ganske så sømløst, sier Hobøl.

Første kvartal i år fikk nettbutikken et ansiktsløft. Den ble blant annet mobiltilpasset – et viktig grep da stadig flere både bestiller og betaler med mobiltelefonen sin.

Pick up point i butikker er et annet eksempel på kanalsamspill.

- Kundene kan bestille på nett og få det hjemsendt, men gjerne bytte eller returnere varene i en butikk og på den måten slippe frakt- og portoutgifter.

Hobøl sier at mange kunder bestiller på nett, men velger å hente i butikk.

- Det betyr ikke nødvendigvis at de er lei av å gå i butikken. Men de vil ikke bruke tid i butikken, samt at de vil være sikre på at de får det de skal ha. Mange synes dette er en enkel måte å gjøre det på.


PÅ PLASS I EGET PALASS: I juni i fjor var det etter 10 år i det som ble for trange lokaler i Drammen duket for 500 trailerlass til Lier og et slags strandhugg - rett ved Lier Småbåthavn - i splitter nye Kid-lokaler. Fra hjørnekontoret kan Hobøl se Kid-varene komme seilende inn Drammensfjorden.

PÅ PLASS I EGET PALASS: I juni i fjor var det etter 10 år i det som ble for trange lokaler i Drammen duket for 500 trailerlass til Lier og et slags strandhugg - rett ved Lier Småbåthavn - i splitter nye Kid-lokaler. Fra hjørnekontoret kan Hobøl se Kid-varene komme seilende inn Drammensfjorden.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Ser varene komme seilende

Hobøl kan gjøre noe som få andre norske toppledere i handelsbransjen er forunt.

Hun kan formelig se omsetningskronene komme seilende.

- Her kan jeg sitte å se varene våre skipes inn på containere, sier Hobøl, og peker i retning Drammen og Drammen Havn fra kontorstolen sin.

I juni fjor var det etter 10 år i det som ble for trange lokaler i Drammen duket for 500 trailerlass til Lier og et slags strandhugg – rett ved Lier Småbåthavn.

- Jeg tror ingen tenker på at vi ikke har vært her bestandig, sier hun humrende.

Bygget er bygget for fremtiden, og skreddersydd for de ulike avdelingene som jobber tett sammen.

-  Vi har kontroll på alt selv. Økonomi og lønn til alle butikkene styres herfra. Vi utvikler sortimentet selv. Her. Og vi har vårt eget interne markedsbyrå. Vi eier kort og godt hele verdikjeden, forklarer Hobøl.

Varer fra hele verden ankommer sentrallageret i Lier før det fraktes videre ut i butikkene.

- Vi prøver å få flest mulig av varene inn via Drammen Havn. Det betyr en miljømessig gevinst for alle, samtidig som det sparer oss for mye frakttid.

- Hva er dere best på?

- Vi er gode på alt. Nei, det var flåsete sagt, sier Hobøl i det umiddelbare sekundet etter at de fem ordene falt ut av munnen hennes.

Kjersti Hobøl, der altså.

Damen som alltid sier hva hun mener.

Del artikkel: