Jarle Fink Kondrup i danske Innovation Labs mener i likhet med mange andre tech-eksperter at Virtual Reality (VR) er fremtiden for fysiske butikker.
Nå planlegger den danske kjøkkenkjeden Invita å innføre VR i alle sine 21 butikker, skriver Detailfolk.
De er langt fra den første store nordiske kjøkkenaktøren som har lansert VR-teknologi.
Til det bedre for kundene
I en pressemelding skriver Invita at målet er å gi kundene et enda bedre beslutningsgrunnlag.
- Kundene våre får med dette muligheten til å se sitt nye kjøkken i en veldig virkelighetstro versjon. Det kan gjøre kjøpet til en enklere og bedre opplevelse fordi beslutningsgrunnlaget vil være mye bedre enn før, sier Helle Fylgraf Holst i Invita.
Hun sier videre at kjøkkenbransjen har hatt en utfordring med å vise et ferdig kjøkken til kundene, men at de nå håper at teknologi kan hjelpe dem et godt stykke på vei med å få bukt med den utfordringen.
Snakk om tid for utallige bruksområder
Nevnte Kondrup er godt fornøyd med Invitas ønske om å gjøre noe annerledes.
- Det er fortsatt få butikker som har gitt seg i kast med VR-mulighetene. Men det er bare et spørsmål om tid før vi alle kommer til å benytte oss av denne teknologien både hjemme og i andre sammenhenger. At store teknologiaktører som Facebook og Google har integrert teknologien på sine plattformer pleier også å være en meget god indikator for suksess og for en bredere utbredelse, sier han avslutningsvis i den samme pressemeldingen.