På en gjennomsnittsmåned handlet hver nordmann på nett for 2095 kroner i 2018. Dette er en økning på 1529 kroner på 10 år, da beløpet lå på 566 kroner i 2008. Det fremkommer i PostNord sin nyeste netthandelsrapport.
Totalbeløpet for hva nordmenn handlet for på nett i hele 2018 anslås å være på 49,1 milliarder kroner, hvor netthandel fra utlandet utgjorde 15 prosent av dette.
Les også: Nordmenn brukte over 49 milliarder på netthandel i fjor
Ut i fra de 8 kategoriene av fysiske varer som nordiske forbrukere handler på nett havnet klær og sko på førsteplass. Av de norske respondentene, svarte 36 prosent at de hadde handlet fra denne kategorien den siste måneden.
Varekategorier norske forbrukere handler på nett:
1. Klær og sko 36%
2. Hjemmeelektronikk 25 %
3. Medieprodukter 25%
4. Sport/fritid 10 %
5. Skjønnhet/helse 14 %
6. Møbler/innredning 10%
7. Dagligvarer 10%
8. Barneartikler/leker 6%
I 2008 skal CD-er og film ha vært den fjerde mest populære produktkategorien å distansehandle etterfulgt av klær, elektronikk og bøker.