ANNONSE

Klarna-gründeren og dagligvarekjempe spytter 75 millioner kroner inn i svensk nettmatkonsept

Nettmat-aktøren Matsmart selger overskuddsvarer som varmt hvetebrød
Matsmart-gründerne Ulf Skagerström, Erik Södergren og Karl Andersson redder mat fra å bli kastet. Konseptet er blitt godt tatt i mot også her til lands. Nå vil trioen skru opp tempoet et hakk og se enda mer i retning av Europa.
Bjørn Skomakerstuen

Klarna-gründer Niklas Adelbarths investeringsselskap Norrsken og handelsgiganten Axel Johnson AB tror på nettmatkonseptet til Matsmart.

ANNONSE

Svenske Matsmart.se er en digital redningsplanke for matleverandører som trenger å få ut produkter med korte eller overskredne «best før»-stempler - eller varer med pakningsendringer.

Reddende matengler

Selskapet retter seg primært mot kunder som ønsker å spare litt penger og samtidig handle miljøbevisst.

For jo mer som selges av denne typen varer, jo mindre blir kastet mens jorden smiler.

I fjor reddet Matsmart 708 tonn mat fra å kastes. Selskapet som ble etablert i Sverige i 2014 er i dag også til stede i Norge og Finland. Med dagens omsetningstakt ligger de an til en årsomsetning på rundt 200 millioner svenske kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

Får rutine og kompetanse inn på eiersiden

Klarna-gründer Niklas Adelbarths investeringsselskap Norrsken, og Axel Johnson ABs investeringsselskap D-Ax, går tungt inn på eiersiden med 75 millioner svenske investeringskroner.


Niklas Adelbarth.

Niklas Adelbarth. Bilde: Morgan Ekner/pressebilde

Matsmart ønsker med de nye eierne i ryggen og ta ytterligere ekspansjonsskritt ut i Europa.

- Vi satser på fortsatt vekst. Dels fordi det finnes ufattelige mengder med mat å redde, dels fordi vi ser en økende interesse for ideen vår fra både kunder og leverandører. Parallellt med dette skal vi øgså øke trykket med å ta steget inn i nye markder, sier med-gründer og administrerende direktør i Matsmart, Karl Andersson, i pressemeldingen.

Fornøyd gründer

Han er godt fornøyd med å ha fått på plass nye krefter på eiersiden. Andersson er sikker på at begge de ferske eierkonstellasjonene kan tilføre mye på den videre vekstferden.

- D-Ax har stor kompetanse innen spørsmål som dreier seg om mat og handel. Dessuten ser de dette som en langsiktig investering i et selskap som vil bygge en fremgangsrik og lønnsom bedrift, sier Andersson, som også har et par ord å si om Adelbarths Norrsken.

- At Norrsken investerer i oss bekrefter vår forretningsidé og visjon: En verden uten matsvinn. Norrsken investerer i et selskap med en positiv effekt på både mennesker og miljø, og de er av samme oppfatning som oss at mat som kastes uten grunn er urimelig.

Axel Johnson eier blant annet Axfood, Willys og Hemköp.

Konsernet omsetter årlig for rundt 43 milliarder svenske kroner.

Det er lett å tenke at Matsmart får jobben med å selge mat som ellers ville ha blitt kastet fra Axfoods butikker.

Dagligvaregiganten er på nettjakt om dagen.

I forrige uke kjøpte de 70 prosent av det svenske skjønnhetsnettstedet Skincity.

Del artikkel: