Betalingsselskapet Klarna melder om kraftig vekst i 2018, når selskapet idag legger frem årsrapporten for fjoråret.
Rapporten viser et nytt sterkt år med 36 prosent økning av det globale salgsvolumet til 252 milliarder svenske kroner. Det tilsvarer ca. 230 milliarder norske kroner. Omsetningen skal på sin side ha vokst med 31 prosent til nærmere 5 milliarder.
Hver dag foretas det i snitt 1 million transaksjoner med Klarna, som brukes av 130 000 butikker. 25 000 av disse skal være nye kunder i 2018.Â
- 2018 var et år med fortsatt stor framgang og sterk vekst for Klarna på det nordiske markedet. Dette er et resultat av vårt klare fokus på økte investeringer i vår overordnede kapasitet og tilbudet til forbrukere og butikker.
Les også: Interessen for Klarnas nye frakttjeneste er stor - går snart live i Norge
Investeringer og nylanseringer
Betalingsgiganten tok tidlig i 2018 en beslutning om å øke sine investeringer ytterligere, for å styrke veksten. Dette skal allerede ha gitt en positiv effekt.
En av nylanseringene er blant annet den nye Klarna-appen, som i 2018 ble tilgjengelig på alle markeder. Samtidig ble Sverige det første markedet, som fikk tilgang på nærmere 100 000 utstedte Klarna-bankkort.
I tillegg lanserte selskapet tidlig i 2019 sin Open Banking-plattform for bedriftsmarkedet, som skal gi banker, fintechs og andre virksomheter tilgang til mer enn 4300 banker gjennom et API og slik fremme konkurranse og innovasjon. Denne er foreløpig bare i Sverige, men skal snart tilbys pÃ¥ flere markeder, opplyser Klarna.Â
Ser vekstpotensiale i Norge
Tydeligvis skal det ogsÃ¥ ha vært et spesielt fremgangsrikt Ã¥r for Klarna i Norge, hvor selskapet skal ha fÃ¥tt pÃ¥ plass forsterkninger i sin lokale organisasjon og en markedsføring som har styrket merkevaren.Â
Les også: Klarna og Snoop Dogg lanserer egen netthandel
- Vi ser et fortsatt stort vekstpotensial pÃ¥ det norske markedet, bÃ¥de online og i fysiske butikker. Vi kommer til Ã¥ fortsette Ã¥ investere i nye produkter og tjenester for Ã¥ kunne tilby enda smidigere opplevelser, bÃ¥de for forbrukeren, butikkene og vÃ¥re partnere, alt for Ã¥ tilby en kundereise i verdensklassen, sier Norgessjef i Klarna, Jani Tyyni, i en pressemelding.Â