Kleskjeden med 4351 butikker i 64 land, og verdens nest største klesprodusent målt i antall salg, merker godt det digitale trykket fra nettstorheter som Zalando, Asos og Amazon, skriver Financial Times.
Milliardinvestering
Det er en av grunnene til at selskapet har investert flerforldige milliarder i IT-utvikling for å stå bedre rustet på den digitale fronten.
Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M, sier til den britiske avisen at nettbutikker påvirker antall kunder som tar steget inn i en fysisk butikk. Og han hevder å se et enormt potensial i kombinasjonen av å ha profitable fysiske butikker og en nettbutikk.
H&M-arvingen forsikrer overfor avisen at selskapet står bra rustet for å stå imot nettutfordringen som gjør seg stadig mer gjeldende for hver dag som går.
Forventer 10-15 prosent global vekst
Det er ikke bare på nettfronten H&M har endret kurs.
Det samme er gjort for vekstraten i inneværende år. Tidligere forventet de en vekst på 10-15 i nye markeder, som blant annet Australia og Chile, men har nå satt dette til å gjelde på verdensbasis.
I fjor hadde selskapet et kanonår med rekordstor omsetning.
Totalt solgte kleskjempen klær, sko og moterelatert tilbehør for intet mindre enn 223 milliarder svenske kroner. Dette tilsvarer en vekst på syv prosent sammenlignet med forrige omsetningsår.
Resultat etter skatt endte på 18,6 milliarder svenske kroner.
Persson planlegger videre ekspansjon i år. I årsrapporten kommer det frem at det skal åpnes 430 nye butikker. Et av landene som de ennå ikke har posisjonert seg i er Island.
Sagaøya får i løpet av dette året motebesøk fra Sverige.