Kolonial.no solgte mat på nett for 75 millioner kroner i 2015, med et negativt driftsresultat på 23,7 millioner kroner. I 2016 økte inntektene til 424 millioner kroner (resultat ikke klart).
Selskapet har tapt mye penger sident oppstarten, men noe annet er kanskje ikke å vente for nettbutikken som har gjort store investeringer i IT, logistikk, kundeservice, app (lansert mai 2016) og sitt strategiske samarbeid med ReitanGruppen. Kolonial.no forventer å omsette for over 500 millioner kroner i 2016
Kolonial.no ble etablert i juni 2013 etter inspirasjon fra blant annet engelske Tesco. Selskapet fikk mye oppmerksomhet allerede fra oppstarten av og fikk blant annet god støtte fra Innovasjon Norge. Samtidig var deres uredde stil noe som provoserte en tradisjonell norsk matvarebransje, inkludert ReitanGruppen, som etter hvert har utviklet seg til å bli en viktig samarbeidspartner for Kolonial.no etter at de inngikk en samarbeidsavtale i oktober 2014. I august 2016 ble det også kjent at Rema 1000 blir med på eiersiden. Da ble også innkjøpsavtalen mellom de to matvareaktørene forbedret, meldte selskapene.
Selskapet eies i dag 75% av gründere, samt deres familie, venner, 10% av Rema 1000 og 15% profesjonelle investorer (inkludert Alliance Venture Spring og Verdane Capital).
(Foto: Kolonial.no)