- Vi ønsker å ta del i utviklingen av nye bestillings- og leveringsløsninger for dagligvarer, og går derfor inn i et samarbeid om leveranse av varer til Kolonial.no, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til Aftenposten.
Avtalen gir Kolonial.no tilgang til varemerker som REMA 1000 eier eller har eksklusiv bruksrett til.
- Ja, dette blir Remas nettsatsing nå. Vi bidrar med egne merkevarer og innkjøpsbetingelser, og så vil gründerne stå på med blod, svette og tårer, sier Remas prosjektdirektør Jacob Tveraabak.
Kolonial.no har i dag tre hentepunkter i Oslo-området. Nå utvider de til 11 hentesteder i Oslo-området og mer enn dobler kapasiteten til hjemlevering. Nettbutikken har allerede en avtale med Statoil Fuel & Retail, og de har nå også inngått en avtale med både Shell og Shell 7-Eleven.
- Det er ingen hemmelighet at Shell 7-Eleven er en del av Reitangruppen og at vi håper på enda flere hentepunkter i tiden fremover, sier Karl Munthe-Kaas som avslører at han drømmer om utlevering i alle Shell-stasjonene i Oslo-området, hvilket betyr vel 30 leveringingspunkter. Kanskje ikke helt urealistisk fordi Kolonial.no får bruke de eksisterende lager- og kjølerommene til Shell og slipper dermed også å ansette egne folk, for bensinstasjonens ansatte kan levere ut maten.
- Dette er en viktig milepæl for bransjen og kan endre det norske dagligvaremarkedet, sier dagligvareekspert og partner Erik Fagerlid i PA Consulting.
Ingen av de andre matvarekjedene vil si noe om sine planer til Aftenposten, men det er en kjent sak at per i dag domineres matvarebransjen på nett av en rekke mindre selskaper:
Disse selger mat og drikke på nett
(Foto: Kolonial.no)