Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Komplett Group gjør netthandel til et spill

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Komplett-eide Webhallen vokser raskt, blant annet ved å la kundene spille mens de handler.

ANNONSE

Komplett Group kjøpte butikkjeden og nettbutikken Webhallen for snart to år siden og er nå i ferd med å doble omsetningen. I 2015 vil omsetningen ende på rundt 1,5 milliarder svenske kroner, forteller Fredrik Rosenvik, markedsdirektør i Webhallen til Netthandel.no.

Til tross for norsk eierskap, driver Webhallen bare i Sverige, Danmark og Finland. PostNord fortalte tidligere i år at Webhallen skulle åpne i Norge i år, men det har ikke skjedd. På spørsmål fra Netthandel.no bekrefter både moderselskapet og datterselskapet at Webhallen skal lansere i Norge, men vil ikke si noe mer om et tidspunkt.

- På sikt vender vi blikket mot Norge, store deler av vårt IT-system er allerede klart, forteller Rosenvik til Netthandel.no.

Så sent som i 2012 omsatte Webhallen 786 millioner svenske kroner og i april 2013 kjøpe Komplett selskapet fra Dixons, eier av Elkjøp og Lefdal. Selskapet forklarte sin voldsomme vekst med sin omnikanal-satsning og et uvanlig program for å å bygge lojalitet med en fokusert målgruppe.

Webhallen retter seg mot en ung dataspillende og gadget-fokusert målgruppe. Med en slik kundegruppe har Webhallen satset hardt på såkalt gamification, en het trend for noen år siden som få aktører endte opp å lykkes med. Gamification-systemer gir kundene poeng og virtuelle medaljer for gjennomførte aktiviteter, noe som passer godt med den unge, dataspillende kundegruppen til Webhallen.

Tidligere i høst lanserte selskapet et nytt og langt mer komplekst gamification-system der brukerne bygger opp sin figur som i et rollespill. Rosenvik understreker at gamification-systemet i utgangspunktet ikke skal lede til mersalg, men gi kundene en følelse av merverdi og forsterke Webhallens merkevare. Kundene lager enkle rollefigurer (avatarer) og låser opp achievements ved å besøke butikker og bruke tid på webhallen.com. Kundene kan dessuten chatte med hverandre.


Kundene bygger sin figur og kan chatte med andre.

Kundene bygger sin figur og kan chatte med andre.

Men Webhallens system gir også poeng med konkrete fordeler. Poengene kunder tjener underveis gir rabatter og lavere frakt.
Systemet er blitt populært - Webhallen har bygget opp over 500 000 nordiske medlemmer.

(Foto: Webhallen)

Del artikkel: