ANNONSE

Komplett trekker seg ut av Finland - vil fokusere mer på Norge

Komplett trekker seg ut av Finland - vil fokusere mer på Norge
Komplett stenger ned sin finske virksomhet.
Foto: Istock
Julius Gunnilstam

Gir opp etter ett år på det finske markedet.

ANNONSE

Komplett meddelte nylig at de legger ned markedsplassen, grunnet svekket handleopplevelse blant kundene. Utfordringen skal hovedsakelig ha vært alle de ulike lagerlokasjonene, som har skapt dårligere effektivitet i selskapet.

- Kundenes tilbakemelding til oss er at handleopplevelsen ikke har vært enkel nok. Det gjelder mer enn bare en enhetlig frakt- og leveranseløsning. Å være innovativ handler om å prøve og feile og når vi ikke lykkes med å gjøre det enkelt nok for kundene, tar vi det på største alvor, skrev kommunikasjonsdirektør i Komplett Ingebjørg Tollnes i en mail, i forbindelse med nedleggingen.  

Stenger ned nok en virksomhet

Bare noen dager etter dette, meddelte Komplett at de også trekker seg ut av Finland, noe en av våre søsternettsider Ehandel.fi var den første til å fortelle om. Selskapet ser ut til å sile ut visse deler av virksomheten, da Finland sies og også ha lidt av dårlig kundeopplevelse. 

- Vi lanserte Komplett.fi i oktober 2017 og har fått god kunnskap om det finske markedet. Vi tror at det kommer til å kreves betydelige ressurser for å få opp kundeopplevelsen til det nivået vi vil at merkevaren Komplett skal stå for. Den fysiske avstanden med lager i Norge gjør det vanskelig å gi kundene den raske leveransen som forventes i 2018, sier Karin Berg, administrerende direktør i Komplett. 

Vil fokusere mer på Norge

Komplett sier de heller vil fokusere på Norge, som er deres hovedmarked. I følge Komplett er Finland et marked med tøff konkurranse, der en stor del av netthandelen skjer utenfor landegrensene. 

- Vi kommer til å ta hånd om de finske kundene som har shoppet hos oss under det siste året på en bra måte. Alle rettigheter vil være gjeldende etter avtale og ordrehistorikken kommer til og finnes tilgjengelig. Ytterligere oppfølging kommer til og forvaltes av Kompletts kundetjeneste i Sverige, sier Karin Berg. 

Del artikkel: