Røsand overtar som administrerende direktør i Marked.no etter ett år som økonomiansvarlig i samme selskap.
Den NTNU-utdannede 31-åringen har en master i finansiell økonomi, og har erfaring fra PwC og som innkjøpssjef i Optimera.
Utfordringene venter
Det hersker ingen tvil om at det er litt av en utfordring hun nå skal ta tak i.
Ole Vinje.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Siden Ole Petter Wie, etter bare 10 måneder i sjefsstolen for Marked.no trakk seg i september i år, har Komplett-sjef og styreleder i Marked.no, Ole Vinje, vært på jakt etter en ny sjef for dagligvarebutikken på nett.
Overfor Aftenposten legger han ikke skjul på at det har vært tøft.
- Det er ikke noe vits i å pynte på dette. Oppstarten har vært mye tøffere enn vi hadde trodd, sier han til avisen.
LES OGSÅ: Marked.no trenger mer penger
Dårlig butikk
I år har omsetningen vært på mindre enn 50 millioner kroner, og totalt er det snakk om 94 millioner kroner i minus for nettmat-aktøren som har Kolonial.no som sin største og argeste konkurrent.
Det vil si et tap på nesten to kroner per krone i omsetning.
Tidligere har selskapet sagt at de så de for seg en omsetning på 200-300 millioner kroner i år.
Marked.no er med andre ord milevis fra målet de satte seg i antall omsetningskroner.
Volum og innkjøpsbetingelser
Alle som driver med mat på nett vet at det å drive god butikk handler om volum.
Det har sannsynligvis hatt mye å si for den negative utviklingen, da Marked.no trolig har slitt med å tilegne seg de samme innkjøpsbetingelsene som de andre aktørene på markedet har.
Vinje sier overfor avisen at de per i dag har 4000 varer i sin butikk, men at mange av dem har vært umulig å finne.
- Vi har jobbet hardt den siste tiden med at det skal bli lettere å søke opp varer, sier han.
Det har vært tøffe tak for Marked.no i 2016. Minus 94 millioner kroner er status per i dag.
Foto: Marked.no
Marked.no er en millionsatsing med flere kjente aktivt inne på investeringsfronten. Det er selskapet Marked Gruppen AS som står bak matsatsningen.
Selskapets tre viktigste eiere er Komplett, der Stein Erik Hagens Canica Invest er største aksjonær, og investeringsselskapene Sundt og Klaveness Marine.
- Hun skal nå kjernemålgruppen
Uansett; optimismen er på plass hos både Vinje og Røsand.
- Vi er svært fornøyd med at Stine Røsand har takket ja til stillingen. Stine har imponert oss med stor arbeidskapasitet, et klokt hode og ikke minst er hun selv en god representant for kjernemålgruppen til Marked.no – barnefamilien. Hun har det som skal til for å løfte selskapet videre for å ta en posisjon i norsk dagligvarehandel, sier Vinje.
Marked.no ble lansert 1. mars 2016 og tilbyr dagligvarer på nett i Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold.
Ambisjonen til selskapet er å bli en ledende aktør på salg av dagligvarer på nett i Norge. Hovedfokus er å nå ut i de største byene med et bredt produktutvalg.
Interesse for mat og logistikk
- Å lede dette selskapet er en unik utfordring jeg ikke kunne la gå fra meg. Marked.no er en veldig bra butikk, og jeg er omgitt av entusiastiske og flinke kollegaer. Med solide eiere i ryggen og min egen interesse for mat og logistikk, var denne muligheten et rent lykketreff for meg, sier Røsand i en pressemelding.
Hun er mer enn klar for å entre nettmat-banen. Vekst og effektivitet er to viktige stikkord i så henseeende.
- Mitt mål den næreste tiden vil være å skape vekst, få flere kunder og ikke minst sørge for en effektiv drift. Det er et stort marked å ta av, for hele 99 prosent av all dagligvarehandel skjer fortsatt i fysiske butikker. De kundene vi har i dag er veldig fornøyd med oss, og vi vil at flere skal oppleve hvor tidsbesparende det er å få varene levert hjem på døra, sier den nyansatte direktøren.
(Foto: Marked.no)