Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Konkurranse om oppussingsmarkedet tvinger konkurrenter til å ta grep

Netthandel

Nordmenn bruker i økende grad nettet for å finne håndverkere som kan hjelpe dem å pusse opp. Formidlerne av anbudstjenester må likevel belage seg på tøffe tider.

ANNONSE

Digitale markedsplasser der håndverkere og huseiere kan knytte kontakter har fått solid fotfeste i Norge.

Størst i Norge er Mittanbud.no som er heleid av Schibsted via deres datterselskap VG. I 2015 omsatte selskapet for 55,6 millioner kroner med et resultat før skatt på 9,2 millioner kroner. Schibsted sitt andre anbudskonsept Finn Oppdrag ble derimot lagt ned i april i år. Det var ingen dramatikk i dette, hevder Håvard Bungum, daglig leder i Mittanbud.no, til Finansavisen.

- I oppstartsfasen var det greit å prøve ut ulike vinklinger for å angripe markedet. Nå har vi imidlertid kommet til et punkt der vi ser det er bedre å samarbeide.

Mittanbud.no som ble etablert i 2009, forventer at mer enn 200 000 nordmenn vil bruke deres anbudstjeneste i 2016.

Den noe mindre aktøren Anbudstorget.no får nå med seg Tjenestetorget.no for å styrke seg i konkurransen med Schibsted. Tjenestetorget.no som blant annet driver med finansielle tjenester, er eid av Asker og Bærum Budstikke. De får nå en eierandel på 30 prosent i Anbudstorget. De øvrige 70 prosentene eies av Åge Breivik som etablerte selskapet allerede i 2003. Selskapet omsatte i 2015 for 18,6 millioner kroner med et resultat før skatt på 1,4 millioner kroner.

Del artikkel: