14 år gammel begynner den digitale kosmetikk-reisen for Vemund Eldegard. Dette er den spede begynnelsen for det som i dag er kosmetikk-merket Elde og nettsiden Eldecosmetics.com.
Selvutviklet kosmetikk
Hjemme pusler tenåringen med å utvikle hudpleieprodukter til venner og seg selv. På kjøkkenet blandes og testes det til den store gullmedaljen. Produktene hans får etterhvert fotfeste i lokalmiljøet via jungeltelegrafen, og i mai 2014 blir han for første gang omtalt i lokalavisen.
- Etter det kom kundene løpende til meg. På den tiden tror jeg at jeg hadde utrolig mye flaks. Sommeren 2015 fikk vi etablert oss godt på det norske markedet med en liten frisørkjede som hjalp til med at vi gikk i overskudd. I år har vi redesginet hele kolleksjonen vår, slik at den er mer mottakelig på markedet, og vi starter nå etablering i utlandet, sier den unge gründeren til eHandel.com.
Ung mann bosatt i Førde. Ikke akkurat verdens navle. Langt unna Paris, Milano og New York. Hva er det egentlig som driver ham opp og frem, og hvor langt ønsker han å nå?
- Jeg ønsker å nå langt. Jeg mener at Norge trenger en stabil internasjonal aktør på kosmetikkmarkedet. Dette tror jeg vi kan få til med den økte interessen vi har fått i startlandene våre USA, Canada, Storbritannia, Australia og Sverige. Det som driver meg opp og frem er de gode tilbakemeldingene. Det å nå mål i handlingsplanen og møte forretningsmennesker som inspirerer meg til å utvikle bedriften mer.
Les også: VUDD-gründer satset leilighetspengene sine på håndlagde solbriller i tre
Gründer-skryt til hjemfylket
Han mener at Førde som utgangspunkt ikke er noe hinder i hans digitale forretningsverden.
- Førde er kanskje ikke verdens navle, men Sogn og Fjordane er utrolig flinke til å ta unge gründere og gode gründer-ideer inn i varmen. Så god støtte, rådgiving og etableringsmottakelse som du finner her, må du lete lenge etter, sier Eldegard, før han fortsetter:
- Jeg vil fortsette å ha produksjon- og distrubusjonsdelen av Elde i Førde. Dette er det mange grunner til. Blant annet er det her inspirasjonen er hentet fra, og det er her det er billig å produsere og holde til.
Men, han legger til et lite men. Når bedriften blir større, så er det ikke utenkelig at han må vurdere å flytte på seg.
- Over tid er det nok naturlig for meg å komme meg videre fra der jeg har vokst opp. Både for min egen del, men også for bedriftens del. Jeg tror også at når vi ønsker å utvide bedriftens kreative team, er nok en større by rette plassen å gjøre dette, forteller han videre.
Elde har syv ansatte. De fleste er selgere som skal reise land og strand rundt for å få kosmetikkmerket fra Førde kjent og salgbart.
Les også: Tight nettgjeng med baller
Ingen eteriske oljer og parfyme
Kosmetikk er big business. Store og kjente merkenavn, både norske og internasjonale, kappes om kundenes oppmerksomhet og gunst.
- Hva skiller deg fra de andre du konkurrerer med?
- Det som skiller oss fra de andre konkurrentene i Norge er våre verdier om å fokusere på naturlige produkter - og levere et like godt alternativ. Det at kunden skal være stolt av å kjøpe et Elde-produkt er viktig, slik som andre luksusmerker man kan finne i et parfymeri. I tillegg vil vi kunne nå kunder kunder av alle hudtyper. Et pluss er at vi er sertifisert PETA Cruelty-Free og Vegan, og at Elde-produktene ikke inneholder eteriske oljer og parfyme.
Produktene sendes ut i delikate bokser som preges av en personlig liten touch.
Prøving og feiling
- Hva har vært dine største utfordringer?
- Mine største utfordringer har vært å ta strategiske valg for å øke rask utvikling i virksomheten. Valgene som har blitt tatt i år om å invistere i re-designet varesortiment har tatt over ett år å gjøre korrekt. En annen utfordring for meg som driver kreativt alene, er å tenke grundig over hvordan markedsføringsbudsjettet skal brukes på mest mulig effektiv måte. Det er mye prøving og feiling, men slik er det nok for de fleste, sier kosmetikk-gründeren.
Og som det pleier å være med businessmennesker når det dukker opp økonomiske spørsmål, så lukker de seg litt. Holder kortene tett til brystet. Litt stille fravikenhet preger situasjonen når spørsmålet om omsetning skal besvares.
- Omsetningen i fjor var god, men vi tror vi kan gjøre det mye bedre i år med et salgsapparat på plass, sier Eldegard avslutningsvis.
Les også: I fjor omsatte Bilpleiekongen for 17,6 millioner ved å polere biler på YouTube
(Foto: Elde Cosmetics)