Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kraftig vekst i salget, men lønnsomheten uteblir

Ole Martin N. Evensmo

Spotify økte salget med 43,5 prosent på det norske markedet i fjor, men lønnsomheten uteblir. Resultat før skatt falt fra 11 millioner i 2012 til 285 000 kroner i 2013.

ANNONSE

Inntektene økte derimot kraftig. I 2012 omsatte Spotify for 463,8 millioner kroner, mens selskapet året etter økte til 664,6 millioner kroner, noe som betyr en vekst på 43,5 prosent for selskapet som ble grunnlagt av svenskene Daniel Ek og Martin Lorentzon.

Kommunikasjonsdirektør Malin Cumzelius i Spotify forteller til E24 at Spotify er fornøyde med utviklingen i Norge, til tross for manglende lønnsomhet.

- I 2013 så Spotify en dramatisk økning i inntekter i Norge. Dette er en tydelig demonstrasjon på at forretningsmodellen fungerer, sier hun.

Abonnementsinntektene utgjorde ifølge regnskapet 75 prosent av de samlede inntektene i Norge, mens resterende 25 prosent kommer fra salg av annonser på Spotify.

Spotify er opprinnelig et svensk selskap, men de er nå registrert i Luxembourg og har sitt hovedkontor i London. Med tanke på at Spotify-gruppen består av en rekke selskaper, og et enkeltselskap som det norske datterselskapet Spotify Norway gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde av utviklingen for selskapet som helhet.

Totalt har Spotify nå ti millioner abonnenter og 40 millioner aktive brukere.

Heller ikke Spotify sin norske konkurrent WiMP tjener penger til tross for at de vokser raskt og nå har 580 000 brukere. WiMP som eies av Aspiro har så langt i år tapt 26,5 millioner svenske kroner. Aspiro er børsnotert på Nasdaq OMX i Stockholm.

(Foto: Spotify)

Del artikkel: