ANNONSE

Kraftig vekst til tross for valutaproblemer

Ole Martin N. Evensmo

Interiørkjeden Bolia melder om sterk vekst både på topp- og bunnlinje, mye takket være godt salg i Norge. Nettsalget utgjør nå snart halvparten av omsetningen.

ANNONSE

Den samlede omsetningen for Bolia for regnskapsåret 2014/15 endte på 570 millioner danske kroner med et resultat før skatt på cirka 60 millioner kroner, skriver Detailfolk.dk. Det er en tidobling av resultat fra året før. En sterk prestasjon for en aktør som er svært sterke i Norge med tilhørende valutaproblemer.

- Bakgrunnen for den gode utviklingen ligger blant annet i at våre design og kolleksjoner har truffet godt på alle markeder, samt at de store investeringer vi har gjort i å ytterligere integrere våre fysiske butikker med vår digitale platform, har båret fruker, sier administrerende direktør i Bolia International A/S, Lars Lyse Hansen.

Kjeden har i dag 37 butikker. Av disse ligger 16 i Norge, mens de øvrige ligger i Tyskland (9), Danmark (7), Sverige (4) og Nederland (1). En rekke nye butikker skal åpnes i løpet av året. Blant annet blir det åpnet fire nye butikker i Norge og Tyskland i løpet av de nærmeste tre månedene, skriver Detailfolk.dk.

Kun 18 prosent av omsetningen skjer i Danmark. Det betyr at utenlandshandelen står for 82 prosent av samlet omsetning.

Ifølge Bolia er utviklingen god i alle deres markeder. Også deres nettsatsing går godt. Nettsalget utgjør nå 45 prosent av det totale salget inkludert salg med utlevering via deres pick-up-points, hvilket betyr at deres nettsalg overstiger 250 millioner kroner.

Bolia eies av danske Jysk og har høstet mye anerkjennelse for sitt konsept. De har vunnet priser hos World Retail Awards, World E-commerce Awards og Effie Awards. De vant i fjor også en norsk innovasjonspris.

(Foto: Bolia)

Del artikkel: