Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kundekatalog og egne merkevarer er gull verdt for den gamle postordrekjempen

Kundekatalog og egne merkevarer er gull verdt for den gamle postordrekjempen
Stian Bjørnebekk, Sportmanns digitale overhode, sier den gode, gamle kundekatalogen fra postordretiden fortsatt spiller en viktig rolle i dagens digitale hverdag som preges av blant annet sosiale medier og omnikanal-tankegang. - Vi sender ut 200 000 adresserte kundekataloger til våre mest lojale kunder, forteller han, da eHandel.com er på besøk hos ham i Fredrikstad.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Rundt 40 prosent av en årlig omsetning på 145 millioner kroner er det selskapets egne merkevarer som står for.

ANNONSE

(Fredrikstad): Med kun noen få år på utsiden har Sportmann vært synonymt med Kråkerøy-familien Johannessen siden oppstarten i 1974.

Veien har gått fra å være en ren klubbleverandør til sportsklubber, til postordreselskap - frem til dagens nettbutikk-utgave som også kan skilte med en egen fysisk butikk omtrent vegg i vegg med Østfoldhallen i Fredrikstad.

- En periode leverte vi draktene til det norske herrelandslaget i fotball, sier Stian Bjørnebekk, som er inne i sin 11. sesong som digitalt overhode i selskapet som har nesten 50 ansatte.


Det norske herrelandslaget i fotball i utstyr fra Sportmann. Dette er fra Wembley i 1980, før kampen mot England som Norge tapte 4-0.

Det norske herrelandslaget i fotball i utstyr fra Sportmann. Dette er fra Wembley i 1980, før kampen mot England som Norge tapte 4-0. Foto: Sportmann

Transformasjonen

Postordreselskap er blant de som har klart overgangen til nett og digital drift best. Svenske Ellos var en vinner i postordresammenheng, og er en vinner i nettbutikksammenheng. I fjor solgte de det de alltid har solgt for drøyt 2,5 milliarder svenske kroner.

Sportmann har også mestret denne overgangen uten å gå i offiside.

I fjor satt de igjen med et resultat på rundt seks millioner kroner etter en omsetning på 145 millioner kroner.

Da kundekatalogen forsvant

- Men den klassiske kundekatalogen er fortsatt med oss. Den sendes ut til 200 000 av de vi anser som våre mest lojale og trofaste kunder, sier Bjørnebekk, og forklarer hvorfor det jobbes så hardt med katalogen og hvorfor den fortsatt betyr så mye.

Som nevnt i starten var familien Johannessen ute av selskapet en periode etter å ha solgt livsverket til en investorgruppe. Men de var snart tilbake igjen.

- De droppet kundekatalogen og gikk mer eller mindre «all in» på nett noen år før det egentlig var noe nett å snakke om. Overskudd ble til underskudd, og Johannessen-familien kjøpte tilbake selskapet for én krone. Underskuddet på tre millioner kroner fikk de med på kjøpet. Neste år var tre millioner i minus snudd til tre millioenr i pluss. Og kundekatalogen var tilbake igjen og med på snuoperasjonen, sier Bjørnebekk.


En ny kundekatalog er under produksjon. Det legges mye penger og arbeid ned i produktet. Innleid fotograf og en rekke modeller som de kjenner godt sendes et eller annet sted i verden for å sikre egne og kvalitativt gode produktbilder. 

En ny kundekatalog er under produksjon. Det legges mye penger og arbeid ned i produktet. Innleid fotograf og en rekke modeller som de kjenner godt sendes et eller annet sted i verden for å sikre egne og kvalitativt gode produktbilder.  Foto: Bjørn Skomakerstuen

Nettsuksess med egne merkevarer

Det er nett som gjelder for Sportmann. Kun 3-4 prosent av omsetningen skjer i selskapets fysiske butikk. Resten er det nett som tar seg av. 

- Dette var en unormalt stor ordre, sier Bjørnebekk, da vi rusler rundt på det 4500 kvadratmeter store lageret. Han peker på en pakkseddel som viser en kunde som har kjøpt for mer enn 11 000 kroner.

- Snittordren ligger på rundt tusenlappen, sier han.


Fra dette 4500 kvadratmeter store lageret på Øra i Fredrikstad håndteres alle nettbestillingene.

Fra dette 4500 kvadratmeter store lageret på Øra i Fredrikstad håndteres alle nettbestillingene. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Egne merkevarer og nett er en gullkombinasjon for Sportmann. De har flere egne merkevarer som alle produseres i Kina. Det mest kjente merkenavnet er Redhill.

- Jeg vil anslå at merkevarene våre står for rundt 40 prosent av den totale årsomsetningen, forteller Bjørnebekk, som medgir at selskapet i dag er mer mote og dame enn sport og mann.

Egne merkevarer er synonymt med bedre marginer og fortjeneste.

- Men vi overlever ikke på det alene. Vi er nødt til å ha en bredde og tilby de store merkevarenavnene i tillegg.

Nett og butikk hånd i hånd

Butikken var egentlig ment å være en outlet hvor overskuddsvarer fra nett skulle selges.

Men i fjor ble det en fullverdig butikk, hvor det berømmelige kanalsamspillet mellom nett og fysisk butikk skulle spille en sentral rolle.

Butikken tilbyr blant annet Click&Collect, og på en egen øy i butikken er det montert fire nettbrett hvor kunder som er innom kan søke i vareutvalget, og bestille på nett dersom varene de ser etter i butikken er utsolgt.

- Vi prøver å bli en bedre kanalsamspiller, sier Bjørnebekk. 


I et eget område i butikken kan kundene komme og hente varene de har bestilt på nett.

I et eget område i butikken kan kundene komme og hente varene de har bestilt på nett. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Har sin egen betalingsløsning

Som kunde hos Sportmann kan du betale med kort, postoppkrav, faktura i pakken eller med din egen Sportmannkonto. Klarna og PayPal tilbys for eksempel ikke.

- Det er god lønnsomhet i å ha et eget kontosystem fremfor å la noen eksterne ta seg av dette.

Kunder som oppretter og får godkjent en Sportmannkonto får en kreditt på 5000 kroner, og får tilsendt en månedlig faktura.

Elsket av folket

I fjor ble Sportmann kåret til årets nettbutikk av prissammenligningstjenesten Prisjakt. Det var folket, altså de handlende på nett, som så til at Fredrikstad-selskapet gikk helt til topps.

- Hva tror du er utslagsgivende for at dere er så populære?

- Vi har holdt på i mer enn 40 år og har en veldig lojal og god kundegruppe. Jeg tror de heier på oss på nett også. Dette viser at det er mulig for en helnorsk nettbutikk å kjempe om kundene mot de store utenlandske konkurrentene. Moro, sier Bjørnebekk helt på tampen.


Slik fremstår butikken på utsiden.

Slik fremstår butikken på utsiden. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Del artikkel: