Stadig flere kjeder tilbyr vareutlevering på nett til sine netthandelskunder og for flere store aktører ender gjerne halvparten av nettsalget med vareutlevering i butikk.
I fjor høst meldte Internet Retailer om at grunnen til at kundene velger "hentepunkter" eller "pick-up-points" er ønsket om å slippe og betale frakt og i liten grad handler om bekvemmelighet. I rapporten Netthandel i Norden utgitt av PostNord, bekreftes det at henting i butikk ikke er kundenes førstevalg.
Riktig nok er svaralternativene i rapporten slik at man skal være varsom med å konkludere med at "ingen" ønsker utlvering i butikk, selv om kun 2 prosent av de norske respondentene ønsker dette. "Vil hente selv på et utleveringssted" antas også å fange opp en del av de samme personene.
Samtidig er det ikke slik at alle kundene ønsker varene rett hjem. Bildet er mye mer sammensatt og vinnerne er de som tar innover seg at kundenes forventinger blir stadig mer avanserte, påpeker Kristin Anfindsen som er netthandelsekspert i PostNord.
– Nye og spennende løsninger for mer fleksible leveringsmåter er på gang, og forbrukerne ønsker mer kontroll enn noensinne. Man ønsker å kunne spore pakken kontinuerlig, men også styre om den skal leveres i morgen, om tre dager eller om to uker – hjem, på jobb eller på hytta.