Butikkjeden Biltema er en fysisk aktør som ennå ikke har tatt et steg fremover når det gjelder å tilby omnikanal. I følge en artikkel i Market, ser det ikke ut som det er noen netthandel på vei heller.
- Nei, kundene vil ha våre fysiske butikker og det er kundenes behov som styrer. Vi satser på fysiske butikker, men ønsker også å tilby en moderne, digital kundeopplevelse, sier Johan Gerdsvåg, markedssjef i Biltema til avisen.
I stedet for å - som mange andre kjeder - kombinere fysiske butikker med netthandel planlegger Biltema å komme nærmere kundene gjennom å åpne flere varehus.
Ikke nødvendig å reise i 20 mil
Bare i 2019 skal seks nye varehus åpnes i Sverige, og om ti år forventes antall varehus å være fordoblet til 280.
- Strategien er å øke tilgjengeligheten og komme så nær kundene som mulig. Det er ikke nødvendig at kunder skal behøve å reise 20 mil for å handle hos oss, sier Johan Gerdevåg.
Biltema har i dag 140 varehus i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I desember åpner selskapet sitt 50. svenske varehus i Varberg.