Hvis man handlet i Stormbergs nettbutikk på fredag i forrige uke, ble omsetningen i sin helhet gitt videre til hjelpearbeid for syriske flyktninger. Totalt omsatte nettbutikken denne dagen for 223 000 kroner + mva. Dette initiativet var imidlertid ikke alle kundene begeistret for.
I sosiale medier er det flere kunder som varsler at de nå vil avslutte kundeforholdet til sportskjeden. Deler av kritikken begrunnes med islamfrykt og motstand mot at Norge skal ta imot syriske flyktninger. Andre hevder at Stormberg gjorde dette for å få positiv medieomtale, noe gründer og daglig leder Steinar J. Olsen avviser. På Stormberg-bloggen lover han derimot å fortsette sitt arbeid for flyktningene.
– Kunder har gitt oss positive tilbakemeldinger på at vi støtter mennesker på flukt, men vi vet at vi også har mistet Kunder som følge av at vi bidrar med penger til den største flyktningkatastrofen etter andre verdenskrig. Dette vil ikke bidra til at vi engasjerer oss mindre for flyktningene, snarere tvert imot.
Ifølge bloggen til Stormberg planlegger Olsen nå også ansette én flyktning i hver av Stormbergs 53 butikker i løpet av de neste 24 månedene.
Også andre bedrifter har engasjert seg i forholdene til syriske flyktninger. Blant annet har matvarekjeden KIWI satt ut 1400 innsamlingsbøsser over hele landet med et mål om å samle inn 3,5 millioner kroner til UNICEFs arbeid for syriske barn og konkurrenten Coop har gitt 1,4 millioner kroner til Norsk Folkehjelp, mens landets «nerder» har samlet seg om Nerd Aid. I Sverige har for øvrig netthandlere startet en egen kronerulling etter initiativ fra en av landets mest kjente netthandelsgründere.
Om du kjenner til andre norske netthandlere som har gjort noe spesielt for syriske flyktninger, send oss gjerne et tips (redaksjonen@netthandel.no).
(Foto: Stormberg)