Norske Morten Hansson og Maxgodis har vært gjenstand for debatt i Norge med jevne mellomrom.
For hos han kan nordmenn netthandle brus og snop for inntil 350 kroner og få det tilsendt toll- og momsfritt hjem til seg selv i Norge. Hansson har tidligere uttalt at 70 prosent av det som nettselges av slikkerier og søtsaker er ment for Norge.
I januar i år skrev Netthandel.no at det daglig sendes fire tonn søtsaker fra et lager i Växjö til en Postnord-terminal på Langhus i Akershus for videre utendelse til norske kunder.
I fjor omsatte Maxgodis, som eies av Net Trading Group, for 11 millioner kroner.
Kursras etter børsdebut
Onsdag denne uken gikk Net Trading Group og Maxgodis på børs i det svenske Nordic Growth Market, skriver Finansavisen.
Noteringskursen som var satt til 4,80 svenske kroner stupte i løpet av bare noen få minutter med over to kroner - et fall på rundt 45 prosent.
Tross denne børsåpningen satt Hansson fortsatt rolig i båten.
- Tilretteleggeren av aksjene hadde forberedt oss på at dette kunne skje, sier han til avisen.
Schibsted-samarbeid
Sammen med Schibsted og salgskanalen Let´s Deal skal Hansson eksponeres i alle Schibsteds kanaler i håp om å lokke til seg flere sukkerhungrige.
Hansson sier at de ikke tjener så mye på avtalen, men at han håper å sikre seg mange nye kunder som han kan tjene penger på dersom de handler mer hos ham ved en senere anledning.
Mye å strekke seg mot
I fjor omsatte Maxgodis og Net trading Group for 11 millioner kroner. I år er målet 38 millioner kroner.
I 2019 har de satt seg som mål å selge brus, snacks og godteri for 100 millioner kroner.
Forretningsideen til Maxgodis er enkel. Godteri i Norge koster mer enn i Sverige fordi den norske stat krever en særavgift på sukker og sjokolade.
I tillegg kommer tollfrigrensen for varer til en verdi av inntil 350 kroner inn som en viktig faktor. På den måten å sikres norske kunder toll- og momsfrihet.