PostNord og netthandelsplattformen Mystore.no har inngått et samarbeid for å gjøre handel enklere for handelsbransjen og forbrukerne. Først og fremst skal det innebære et stort kutt i fraktkostnadene til små og mellomstore nettbutikker.
Med løsningen er tanken å gjøre noe med skjevhetene i bransjen, hvor noen nettbutikker får store volumrabatter.
- Små og mellomstore nettbutikker i Norge har over natten fått tilbud om en fraktavtale som reduserer kostnadene betydelig. De kan ta opp konkurransen med de store som i flere år har hatt store konkurransefortrinn gjennom sine volumavtaler hos fraktleverandørene, sier managing director i Mystore.no Yngve Larsen, i en pressemelding.
Et pluss for distriktene
Larsen skal ha jobbet for en slik avtale i mer enn fem år, og mener samarbeidet vil være en "gamechanger" for norsk handelsbransje.
Løsningen skal også jevne ut prisforskjellene mellom by og land, slik at distriktene får bedre konkurransevilkår.
- Dette bør være kjempegode nyheter for lokal sysselsetting, entreprenørskap og næringsvirksomhet, sier Larsen.
Kjemper om de små nettbutikkene
For kort tid tilbake lanserte også konkurrentene Posten Norge og 24Nettbutikk et nytt fraktkonsept, som skal innebære mer forutsigbarhet og bedre priser på frakt.
PostNord vil ikke kommentere dette konseptet, men forklarer ytterligere rundt det som blir nytt med deres egne nylanserte tjeneste.
- Vi mener vi har satt opp en meget brukervennlig løsning sammen med MyStore. Hvor mye en nettbutikk vil kunne spare på fraktavtalen de får gjennom PostNord og Mystore.no vil variere. Forenklet vil en kunne si at utslagsgivende for hvor mye de sparer vil avhenge av hvor høye volumrabatter de har i sin eksisterende fraktavtale, og hvor mye de typiske varene de sender veier, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord, i en mail til Ehandel.