I dag åpnet Ikea sitt tredje kombinerte pickup-point og showroom på Skøyen i Oslo, noe Ikea antydet allerede i november i fjor: Ikea skal tredoble nettsalget med nytt omnikanalkonsept. Det er mye som skiller det nye konseptet fra tradisjonelle Ikea-varehus:
- Du kan bestille varer på nett i butikken, men du kan ikke ta med deg varene hjem umiddelbart. De kan enten hentes i butikken på et senere tidspunkt eller du kan bestille hjemkjøring.
- I stedet for et tradisjonelt varehus, finner du et 1000 kvadratmeter stort utstillingsrom for IKEAs største produktgrupper kjøkken, garderobe og baderomsløsninger. Der får kundene også hjelp til å planlegge og bestille sine varer.
- I stedet for å plassere butikkene utenfor de store byene, plasseres «IKEA service & pick-up point» i sentrale strøk. Målet er å nå travle mennesker og de uten bil.
- Det blir ingen kjøttboller på kundene da de populære restaurantene ikke er inkludert i konseptet.
- Dette er ikke et fullskala IKEA-varehus, men en hybrid mellom nettbutikk og varehus. Det er 1000 kvadratmeter inspirasjon hvor man kan få hjelp av medarbeidere til å planlegge og tegne eget kjøkken, garderobe og baderomsløsninger, sa Jan Christian Thommesen, komminikasjonssjef i IKEA til Side2 i forbindelse med lanseringen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tilsynelatende et vanlig varehus fra Ikea, men det nye omnikanal-konseptet midt i Oslo skiller seg på mange måter fra butikkene på Alnabru og Slependen utenfor sentrum.
Også Clas Ohlson eksperimenterer med nye og mindre butikker. Riktig nok er det fortsatt mulig å handle i butikkene og ta med seg varene hjem umiddelbart, men butikkearealet på enkelte butikker er kraftig redusert. Kundene som trenger tilgang til hele Clas Ohlson-sortimentet henvises til nettbutikken.
Amerikanske kjeder merker nettveksten
Også utenfor Nordens grenser skjer det mye i disse dager.
I forrige uke offentliggjorde den amerikanske butikkjeden Macy's at de skal legge ned 100 butikker neste år, noe som tilsvarer 13,3 prosent av deres butikker. Macy's påpeker at det er dyrt med butikker. Macy's forventer en salgsnedgang, men tror mye av salget ender i kjedens øvrige butikker eller i nettbutikken Macys.com.
Også den store kjeden Nordstrom, merker nå for alvor effektene av netthandelen. De tre nettbutikkene Nordstrom.com, NordstromRack.com og HauteLook solgte for 840 millioner dollar i årets andre kvartal. Nettsalget utgjorde 23,4 prosent av Nordstroms totale omsetning i kvartalet. Til sammenlikning var andelen "bare" 20,6 prosent i samme kvartal i fjor. Nettveksten er dog ikke bare uproblematisk. Press i marginer og store investeringer krever sitt: "As we accelerate investments to support changes in customer expectations, our expenses, particularly in technology, supply chain and marketing, grew faster than sales", sa kjedens økonomidirektør Michael Koppel da Nordstrom offentliggjorde kvartalsrapporten.
Kohls-kjeden melder om en liknende utvikling. De påpeker at butikkene fortsatt er en viktig del av konseptet. I løpet av forrige kvartal ble 23 prosent av alle nettordrene sendt fra butikk til kundene eller kundene hentet varene i butikk. Rask leveranse direkte fra butikk fremheves også som en konkurransefordel overfor Amazon. Samtidig jobber Kohls med å redusere butikkarealet. Ved utgangen av juni hadde kjeden 1150 butikker, mot 1164 butikker for seks måneder siden. Det totale butikkarealet ble dermed redusert med 1,3 prosent, hvilket naturligvis utgjorde store kostnader. I løpet av årets første halvår ble også 7 mindre butikker åpnet, disse er under halvparten så store som mange av deres vanlige butikker.
Les også: De viktigste handelstrendene 2016
(Begge foto: Alexander Haneng, Geta)