Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kutter ut katalogen - nå skal pengene brukes på oppkjøp

Ole Martin N. Evensmo

Til høsten forsvinner den tradisjonelle Ellos-katalogen. Samtidig vurderer Ellos-ledelsen å kjøpe flere etablerte nettbutikker.

ANNONSE

At konsolideringen av den nordiske netthandelen nå begynner å skyte fart og at digitale kanaler overtar for nye, kommer tydelig frem i et intervju med styreleder Anders Halvarsson og administrerende direktør Hans Ohlsson i Ellos Group i dagens papirutgave av den svenske næringslivsavisen Dagens Industri.

Etter at investeringsselskapet Nordic Capital i begynnelsen av 2013 kjøpe Ellos Group for cirka 2,5 millarder svenske kroner (cirka 2,3 milliarder norske kroner), har selskapet ved en rekke anledninger signalisert at de ønsker å satse mer digitalt. Dette viste de blant annet før sommeren:

Ellos kjøper Stayhard

Nå varsler de at deres 550 siders katalog som de sender ut i to millioner eksemplarer til kunder i hele Norden, til høsten skal erstattes av mindre inspirasjonskataloger. Samtidig kuttes opplaget med 40 prosent.

- Ser på en mengde selskaper

Til Dagens Industri sier Anders Halvarsson i Ellos Group at de også er klare for å kjøpe flere nettbutikker.

- Vi ser på en mengde selskaper og kommer til å gjøre flere oppkjøp de nærmeste årene.

Halvarsson vil ikke nevne navn, men den svenske næringslivsavisen trekker frem sports- og friluftsbutikkene Outnorth, Sportamore og Addnature, klesbutikkene Nelly og Boozt og kostholdbutikken Gymgrossisten som «åpenbare oppkjøpskandidater».

Stor andel egne merkevarer

Ellos Group omsatte i fjor for 2,3 milliarder svenske kroner, hvorav 80 prosent var på nett. De eier nettbutikkene Ellos, Stayhard og Jotex. Ellos anslår selv at de har 20 prosent av det nordiske markedet for klær på nett. H&M antas å ha en tilsvarende andel.

Den tøffeste konkurrenten i fremtiden antas imidlertid å være tyske Zalando. En av Ellos store fordeler er at de i motsetning til tyskerne satser hardt på egne merkevarer. Med 70 prosent av salget innen egne merker, mener Ellos å ha et godt tak på det raskt voksende tyske selskapet.

- Selger man bare kjente merkevarer kan kundene gjøre prissammenlikninger på Pricerunner. Prispresset blir enormt og etter som man bare er et mellomledd, så er marginene allerede lave, sier Anders Halvarsson.

Del artikkel: