ANNONSE

Kvinnene «eide» nettet på Black Friday

Black Friday – alt du trenger å vite
Netthandel

Det viser ferske tall fra betalingsselskapet Klarna.

ANNONSE

Fokuset på Black Friday er økende, og denne fredagen hadde stort sett alle norske nettbutikker tilbud til sine kunder.

Klarna har sett på tallene for Black Friday, og konklusjonen er klar:

Tallene viser at norske kvinner sto for hele 71,3 prosent av handelen hos norske nettbutikker frem til klokken 12.00 på Black Friday.

Ser en på hele dagen samlet økte Black Friday-handelen med 81,3 prosent sammenlignet med fjoråret, kommer det frem i en pressemelding fra det svenske betalingsselskapet.

- Black Friday er kommet for å bli, også her i Norden. En økning på over 80 prosent i Norge fra i fjor er et bevis på dette. For alle som handler på nett har Black Friday blitt en morsom og viktig handelsdag. Denne dagen er startskuddet for julehandelen for mange, godt hjulpet av de gode tilbudene de ulike nettbutikkene gir sine kunder, sier Jonas Köpniwsky, nordisk talsperson for Klarna.

Enorm økning

For å vise hvor stor denne handelsdagen har blitt, har Klarna sammenlignet tall med en helt vanlig fredag i november.

Flere produktkategorier opplever mer enn en tidobling i salget, deriblant elektronikk og sportsutstyr.

Både blant kvinner og menn er antall handler på Black Friday i år mer enn 750 prosent opp sammenlignet med fredagen en uke tidligere.

Blant kvinnene er det spesielt to kategorier som skiller seg ut.

Hobby- og sportsprodukter sto for 34,5 prosent av handelen frem til lunsj fredag, mens klær og sko komemr som en god nummer to med 17,4 prosent.

Alder er ingen hindring

- Som i fjor er kvinner også i år mer aktive enn menn under Black Friday, og forskjellen er økende i forhold til tidligere år. Det samme ser vi også innenfor aldersgruppene, hvor aldersgruppen 26 til 45 dominerer salget betraktelig, sier Köpniwsky.

Antall netthandlende kvinner er økt med 290 prosent sammenlignet med fjoråret.

Klarnas tall viser også at de eldre for alvor har oppdaget netthandelen, hvor aldersgruppene 56-65 år og  66-75 år har dobbelt så mange handler under Black Friday sammenlignet med fjoråret.

(Illustrasjonsfoto: Creatista/Yay Images)

Del artikkel: