Andelen som går rett inn i «sin» nettbutikk øker. Vi ser en økende trend på aktiviteter som proaktivt henter inn nye kunder samt tar vare på de «gamle» og «trofaste». Bruker du marketingmiksen på en for deg optimal måte? Reklame i postkassen blir lest og tatt vare på.
Det klassiske eksempelet er Nestlé som sendte ut enporsjonsforpakninger uten nevneverdig suksess, men da de sendte ut et 50 grams glass med Nescafé greide de å endre vaner. Dette ble senere kalt «Rambo marketing». Noen produkter er bare så gode at gir du de bort gratis første gang blir kundene rett og slett hektet. Utfordringen er at du må spisse din målgruppe, samt følge opp ROMI pr aktivitet. Big data, innsikt og leads generering gir grunnlag for å gå omnikanal også på din markedsføring. Ta den tradisjonelle postkanalen. Her ser vi nå en opptur etter at færre i en periode har brukt dette taktiske virkemiddelet. Gjennom kundebrev og DM i postkassen har du mulighet til å stå frem på en helt annen måte en i digitale medier. Av trykte medier er det bare postkassen som holder stand. I effektdatabasen kan du finne mye interessant.
Ikke kast bort penger. Jobben er å engasjere folk, skape interesse og respons.
Å velge rett mediestrategi blir stadig mer komplisert. Ulike mediekanaler har ulike egenskaper og ulik styrke for salgsutløsende merkevarebygging.
Rett budskap til rett tid og spille på lag med sesongen har de fleste under huden. Penetrace har i en av sine undersøkelser tydelig funnet at lyst fremfor behov er noe viktigere blant kvinner, kanskje de rett og slett er litt mer ærlige?
Mange av de som velger postkassekanalen som reklamekanal, sier at det er grunnet muligheten til å skille seg fra konkurrentene. Siden færre aktører nå benytter de tradisjonelle kanalene får du en helt annen mulighet til å utvikleet veldesignet og eye-cathing DM, slik at dine kunder kan lære deg bedre å kjenne. Mer kan du høre på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=F0nmDAgU3uw
En av mine tidligere sjefer med erfaring fra FMCG-markedet i Japan fortalte meg at japanerne ikke var flinke til å holde det de jobbet med hemmelig. Det resulterte i at alle lanserte sine nye produkter omtrent samtidig. Fordelen var at det ble et stort medietrykk samtidig. Dette opplevde vi faktisk i Norge da det dyfryste pizzamarkedet eksploderte og Pizza Grandiosa gikk seirende ut.
Netthandel er nå i vinden i de ulike fortjente medier og denne drakraften må vi vite å benytte.
Tvillinganalyse anbefales på det sterkeste når man skal gå aktivt ut å øke sin kundemasse. Ved hjelp av avansert statistiske metoder utvikles en modell som angir sannsynlighet for å bli kunde, basert på kombinasjoner av informasjonselementer som er knyttet til adressene. Modellen gir mulighet for å sende ut reklame og kommunikasjon til dem som best likner eksisterende kunder.
Fortsatt er kvinner i alderen 25-44 år med små barn en av de viktigste målgruppene – tankekors spør du meg, spesielt tatt i betraktning av alle mulighetene Big Data og CRM gir oss i dag.
Noen foretrekker å distribuere til hele landet, men mer lønnsom bruk av reklamekronene er å segmentere og plukke interessante postbudruter https://www.youtube.com/watch?v=i94AJ8UUrMo. I figuren over fra området rundt Sandvika er det tatt eksempel for en butikk - desto varmere farger desto færre kunder.
Det forventes sterk vekst innenfor netthandel av byggevarer. Har derfor hentet følgende statistikk fra TNS Gallup Forbruker & Media som taler sitt eget språk:
Byggevarebransjen på nett. Grafikk som viser forskjell mellom kjeder.
Markedsandelen her er utifra spørsmålet hvor handlet du sist, mens preferanse er utifra spørsmålet hvor vil du handle neste gang.
I figuren under kan du bl.a lese at Byggmax sine kunder er unge menn, småbarnsforeldre, i enebolig/rekkehus;
Byggevarebransjen fordelt på kjønn og alder
Sist jeg handlet på nettet, fikk jeg en fysisk fakturareklame også kalt "transpromo". Mange mottakere oppbevarer brosjyrer mottatt i postkassen i inntil en måned. Mange starter derfor sin kampanje med fysisk brev i postkassen for så å følge opp i digitale medier. Det anbefales derfor at tilbudet er gyldig minimum 2 uker etter siste distribusjonsdag. Fysisk kommunikasjon trekker kunder til deg og er et viktig proaktive salgsutløsende virkemiddel.
Godt salg!