I januar åpnet Lager 157, som er et av Sveriges raskest voksende moteselskaper, sin første butikk i Norge med tilhørende nettbutikk. Butikken er plassert midt i Oslo sentrum, og er kjedens første ekspansjon utenfor hjemlandet. Kjeden omsetter i dag for én milliard kroner.
Nå tar lavpriskjeden steget videre og åpner sin andre butikk på norsk jord - nærmere bestemt Sandnes.
- Vi er veldig dyktige i mellomstore byer, der vi kan bygge nær kontakt med innbyggerne. Det er i områder som ligner Stavanger/Sandnes som vi kan nå ut og ordet om oss spres på en fin måte. Hele området rundt Stavanger har også en interessant historie som går langt tilbake i tid. Det pleier å være gunstig for menneskers selvfølelse. De blir tryggere på seg selv og gjør dermed klokere valg. Det ser vi som en konkurransefordel mot de dyre merkene, sier Stefan Palm, daglig leder og eier av Lager 157, i en pressemelding.
Satser på omnikanal
Lager 157 hadde ved utgangen av 2018 totalt 43 butikker, og fortsetter stadig å etablere nye.
Sandnes-butikken skal bli kjedens første fullsortimentsbutikk i Norge og skal strekke seg over 2000 kvadratmeter. Åpningen er satt til 28.november. Lager 157-sjefen tror imidlertid ikke at erfaringene fra det å drive butikk i Oslo gjør det lettere å etablere seg på et nytt sted.
- Etableringen i Oslo har vært mer som oppvarming til et maraton. Man må vende kroppen med økende belastning. Vi har lært oss mye rundt det praktiske, men i Sandnes har vi ingen kjennskap selv om vi har vært en stund i Oslo. Vi må jobbe oss oppover og allerede i dag begynner rekrutteringen av stillinger som skal besettes i butikken.
Les også: Zalando kjøper kundenes brukte klær på nett og selger de offline
- Kjøper ikke medier og influencere
Fredag denne uken skal selskapets eventteam være på plass i Sandnes for å fortelle hvem de er, men påpeker at influencer-markedsføring ikke en del av deres strategi.
- Vi kjøper ikke medier og betaler ikke for influencere, så det krever at vi jobber enda litt hardere enn andre, sier Palm.
Ved lanseringen av butikken i Oslo benyttet selskapet dog såkalte "customers influencers", hvor kunder kunne spre nyheter om åpningen i Oslo på sosiale medier, mot halv pris på hele sortimentet i en måned.