Den britiske netthandelen og motebutikken Asos delte nylig sine tall for deres siste fire virksomhetsmåneder frem til juni i år. Rapporten kom etterfulgt av et betydelig tap på børsen for selskapet, tross en salgsvekst på 12 prosent.
Omsetningen for perioden landet på 920 millioner pund, nærmere 10 milliarder norske kroner. Resultatet ble dog avslørt her, men selskapet meddeler at det vil være lavere enn tidligere anslått. Grunnen er at de nå har hatt et problem med logistikken i USA og EU, hvilket har resultert i sure kunder og høye kostnader for å fikse problemet.
- Det har tatt lengre tid enn forventet Ã¥ implementere den store gjennomgangen av infrastruktur og teknologi pÃ¥ vÃ¥re amerikanske og europeiske lagre, hvilket har hatt innflytelse pÃ¥ tilgjengelighet, salg og omkostninger i disse regionene, sier virksomhetens administrerende direktør, Nick Beighton, i en kommentar til rapporten.Â
300 millioner kroner å fikse
I følge nettstedet Retal Dive kommer de tekniske problemene til å koste opp mot 25 millioner pund, som er rundt 270 millioner kroner, å rette opp. Selskapet regner også med reduserte marginer, da man prøver å vinne tilbake misfornøyde kunder.
Det som ligger bak lagerkaoset er nye automatiserte lagerhåndterings- og lagerkontroll-systemer. EU virker mest berørt, der veksten stoppet på 5 prosent under perioden.
Lageret i Europa forventes Ã¥ være tilbake pÃ¥ banen først i september. Markedene som rammes hardest skal være Frankrike og Tyskland.Â