ANNONSE

Lanserer fremtidens bærekraftige betalinger

Lanserer fremtidens bærekraftige betalinger
Ny betalingsform i app skal få forbrukere, detaljhandler og virksomheter til å ta mer ansvar for klimaet.
Louise Sverdrup

Ny app skal få oss til å ta mer ansvar for klimaet.

ANNONSE

Denne våren lanserer Mastercard og det nyoppstartede selskapet Doconomy app´en "DO". I følge en pressemelding skal DO være fremtidens bærekraftige betalingsform, som skal sette en helt ny standard for formålet med betalingstjenester. 

DO er en gratis, mobil banktjeneste, som gir brukerne mulighet til å spore, forstå og redusere sitt CO2-fotavtrykk. App´en skal gi brukerne innsikt i påvirkningen deres forbruk har på miljøet, og inneholder verktøy som skal bidra til å foreta bærekraftige valg. 

Skal gi oss mer ansvar for klimaet

DO inneholder også en klimasmart sparekonto, som muliggjør klimakompensasjon gjennom investeringer i FN-sertifiserte klimakompensasjonsprosjekter og midler.

- Sammen med Doconomy kan vi engasjere forbrukere, detaljhandler og virksomheter i kampen mot klimaforandringer. Dette samarbeidet er en viktig del av vårt fokus på bærekraftighet. Det er den første enkle løsningen, som gir forbrukerne mulighet til å ta styring og ansvar for sine CO2-fotavtrykk, sier Mark Barnett, direktør for Mastercard UK, Irland, Norden og Baltikum, i en pressemelding. 

FN ser på mulig samarbeid

Forbrukerne får også mulighet til å søke om et fysisk DO-bankkort fra Mastercard. Kortet skal være klimavennlig, biologisk nedbrytbart og har som det første betalingskortet i verden ingen magnetstripe. 

Flere av verdens største aktører har allerede vist interesse for DO.

FNs klimakonvensjon (UNFCCC) har uttrykt et ønske om å se nærmere på mulighetene for et samarbeid med Doconomy og Mastercard. 

- DO representerer en ny og interessant måte å bringe klimainnsatsen direkte til forbrukeren, hvilket er et av våre strategiske mål i arbeidet med de globale klimamål, sier Niclas Svenningsen, chef for Global Climate Action i FNs klimakonvensjon, i en pressemelding. 

DO app´en skal lanseres i løpet av april.  

Del artikkel: