Varehandelen har blitt møtt med mye skepsis det siste året, hvor av "butikkdød", "konkursbølge" og "apokalypse" er ord som har beskrevet situasjonen i bransjen.
En som ikke er like bekymret er Lars Ove Løseth, daglig leder i selskapet som lanserer Norges fjerde største kjøpesenterkjede denne uken. Det opplyser avisen E24.
Fra Amfi til Alti
Løseths familie har lang erfaring i bransjen, og hans far har blant annet vært med på oppbyggingen av Amfi-kjeden med Olav Thon.
Selskapet LL Drift, som nå drives av Løseth, har siden 2009 forvaltet kjøpesentre på egenhånd etter at Thon kjøpte familien ut av Amfi-kjeden. Sentrene, som har beholdt navnet frem til nå, blir fra nå av hetende Alti.
– Det er mye negativ journalistikk om varehandelen, men vi hadde omsetningsvekst på rundt 1,2 prosent i fjor og Thon hadde enda mer. Ja, det er mer turbulent, men det er ikke helrødt, vi trenger tid for å omstille oss, sier Lars Ove Løseth til E24.
- Amfi-reisen startet på grunn av trøbbel
I følge avisen skal den nye Alti-kjeden nå omfatte 18 sentre fordelt utover hele Norge, og en omsetning på 8,6 milliarder kroner. Tanken er å nå 20 sentre innen året er omme.
Til tross for utfordrende tider i varehandelen, mener Løseth at det er nettopp dette som gjør timingen god.
- På 90-tallet startet Amfi-reisen på grunn av trøbbel i økonomien for mange sentre, og har siden hatt en kjempereise. Det er langt i fra samme situasjon i dag, men det er mange som har ønsket å selge, og vi ønsker å satse.
Les også: Konkurranse fra netthandel gjør investorer nervøse for kjøpesenterdød