I et samarbeid med leverandøren Touchtech og netthandelen Miinto blir det norske skoselskapet Kastel den første til å åpne en ubemannnet og selvbetjent skobutikk i Norge.
Med den interaktive løsningen er målet å levere en friksjonsfri handleopplevelse, der kundene ikke er avhengige av hverken butikkmedarbeidere eller å bære poser med store skoesker langt av sted.
- Vi er en relativ liten aktør på et konkurranseutsatt marked og har vært tvunget til å tenke nytt. Netthandelen vokser og vi måtte finne et kompromiss mellom digital handleopplevelse og fysisk butikk. Resultatet ble bedre enn forventet, sier Andreas Malo Dyb, gründer av Kastel, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Footway ekspanderer til dobbelt så mange land
Ny butikkløsning for bilfritt sentrum
Den selvbetjente skobutikken befinner seg på Briskeby i Oslo, og er utrustet med én sko i hver modell og størrelse slik at kunden skal kunne prøve. Et sikkerhetssystem med videokamera og fjernstyrt lås skal gjøre det mulig å låse opp butikken fra innsiden og utsiden.
Selve kjøpet skjer gjennom en stor touchskjerm fra Touchtech, som er butikkens selvbetjeningskasse. Det valgte produktet sendes deretter direkte hjem til kundens dør, med to til tre dagers leveringstid. Kastel sikter dog mot levering samme dag og ekspresslevering innen en time etterhvert.
- Vi tror at kundene kommer til å sette pris på å shoppe i fred og ro, og ikke minst at de slipper å bære varen hjem. Det er beleilig når Oslo sentrum er bilfritt. Forestill deg hvor mye lettere julehandelen blir i år, forteller Dyb.
LES OGSÅ: Norges første ubetjente og døgnåpne butikk
Skal redusere returer
Butikken er dessuten kostnadseffektiv, i form av at den ikke trenger eget lager eller store lokaler. Høye leiekostnader er et stort problem for mange i detaljhandelen.
Samarbeidet med moteplattformen Miinto som leverer til hele Norge, gjør dessuten at det ikke bare er Oslo-beboere som kan få tak i Kastel-produkter. Netthandelen tror på sin side at samarbeidet også kan redusere noen returer.
- Vi synes det er et kjempe spennende prosjekt, som peker på en positiv trend som vi vil fortsette å jobbe med. Fordelen med å være digital i en fysisk butikk er at kunden får prøve skoen før han går på nett og kjøper produktet. Et av bransjens største utfordringer er returer og denne løsningen kommer til å redusere antallet, sier Jake Petersen, daglig leder hos Miinto, i en pressemelding.