Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Legger ned filialer - ansetter flere

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Antall bankansatte øker til tross for at bankene legger ned stadig flere bankfilialer. Men de ansatte får helt nye oppgaver.

ANNONSE

I 2000 hadde landets forretnings- og sparebanker 1 457 hovedkontor og filialer i Norge. I 2014 var andelen redusert til 1 042, det vil si en reduksjon på 415. Samtidig økte antall bankansatte fra 24 771 i 2000 til 25 437 ved inngangen til 2015, hvilket er en økning på 666. Det viser tall som Dagavisen har fått tilgang til fra Finans Norge.

Det betyr at antall filialer ble redusert med 28,5 prosent, mens antall ansatte økte med 2,7 prosent.

– Vi ser mye positivt ved den teknologiske utviklingen i bankene, men tjenesteutøvelsen er veltet over på forbrukerne. Nå sitter vi og taster inn lange KID-nummer og gjør andre oppgaver bankansatte gjorde for oss før, sier direktør for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll, til Dagsavisen. De håper at de stadig mer selvbetjente kundene gir reduserte kostnader for kundene og at bankene ikke bruker for mye ressurser på "dilldall".

– Mange årsverk er blitt flyttet fra filialene til utvikling og salg av nye produkter, som, unnskyld utrykket, omfatter mye dilldall, slik som garanterte spareprodukter og svært kompliserte produktpakker, mener Skeidsvoll.

Nylig ble det kjent at DNB legger ned 59 filialer og 600 mister jobben. Samtidig påpekte de at antall medarbeidere på kundesenteret økes uten at banken har offentliggjort tall på hvor mange de forventer å ansette. Også i varehandelen er det spådd at automatiseringen får store konsekvenser for de ansatte og i forrige uke ble det kjent at Ellos sier 50 medarbeidere i forbindelse med deres arbeid med å digitalisere den gamle postordrekjempen.

Del artikkel: