Svenske Venue Retail Group, som står bak Accent, Morris, Rizzo og NK Sko & Accessoarer, har i dag 115 butikker i Sverige og Norge samt nettbutikker til de respektive konseptene. I Norge føres kun konseptet Morris, men allikevel står vi for 38 prosent av salget mens Sverige står for de resterende 62 prosentene. Morris selger blant annet vesker, kofferter og annet reisetilbehør.
Nå rapporteres konsernets fjerde kvartal og regnskapsår, som går fra september 2018 til august 2019. I løpet av det siste kvartalet omsatte selskapet for drøye 236 millioner svenske kroner, omtrent 10 millioner mindre enn året før. Samtidig økte driftsresultatet til nesten 6 millioner svenske kroner, til sammenligning mot minus 4,6 millioner året før.
Oppsummeringen for hele året viser at omsetningen falt med 36 millioner svenske kroner og landet på 850 millioner kroner. Også driftsresultatet falt og summerte til minus 10,2 millioner kroner, til sammenligning mot 19 millioner i pluss fjoråret.
LES OGSÅ: EVENT: Alt du trenger å vite før Emeet Oslo
Færre butikker - men nettsalget skyter i været
Det som i følge selskapet har påvirket salget negativt i løpet av kvartalet er blant annet at tre Rizzo-butikker har blitt stengt. Dette følger konsernets endrede forretningsmodell for selskapets skovirksomhet. Totalt er 8 av kjedens 14 butikker nå stengt.
- Den endringsreisen selskapet gjennomgår har hatt negativ innvirkning på både salg og inntjening. Men vår strategi "færre men verre" med fokus på nett og større butikker har vist seg å være riktig, ettersom den tydelig driver salg og gir økt lønnsomhet. Vi har en positiv utvikling i disse enhetene, der nettsalg vokser kraftig med drøyt 40 prosent og leverer et positivt resultat, skriver Jonas Ottosen, daglig leder og konsernsjef i Venue Retail Group, i rapporten.
I Norge har skobransjen hatt en svak utvikling i omsetning de siste årene, og i perioden 2017-2018 falt bransjens omsetning med 3,6 prosent. Dette skriver Virke i sin Handelsrapport. Vi kan også lese i Virkes rapport at det er butikker med bredt vareutvalg og netthandel som har sterkest vekst.
LES OGSÅ: Bygger'n-kjeden satser mer på nett - skal doble omsetningen