Svenske Venue Retail Group, som stĂ¥r bak Accent, Morris, Rizzo og NK Sko & Accessoarer, har i dag 115 butikker i Sverige og Norge samt nettbutikker til de respektive konseptene. I Norge føres kun konseptet Morris, men allikevel stĂ¥r vi for 38 prosent av salget mens Sverige stĂ¥r for de resterende 62 prosentene. Morris selger blant annet vesker, kofferter og annet reisetilbehør.
NĂ¥ rapporteres konsernets fjerde kvartal og regnskapsĂ¥r, som gĂ¥r fra september 2018 til august 2019. I løpet av det siste kvartalet omsatte selskapet for drøye 236 millioner svenske kroner, omtrent 10 millioner mindre enn Ă¥ret før. Samtidig økte driftsresultatet til nesten 6 millioner svenske kroner, til sammenligning mot minus 4,6 millioner Ă¥ret før.
Oppsummeringen for hele Ă¥ret viser at omsetningen falt med 36 millioner svenske kroner og landet pĂ¥ 850 millioner kroner. OgsĂ¥ driftsresultatet falt og summerte til minus 10,2 millioner kroner, til sammenligning mot 19 millioner i pluss fjorĂ¥ret.
LES OGSĂ…: EVENT: Alt du trenger Ă¥ vite før Emeet Oslo
Færre butikker - men nettsalget skyter i været
Det som i følge selskapet har pĂ¥virket salget negativt i løpet av kvartalet er blant annet at tre Rizzo-butikker har blitt stengt. Dette følger konsernets endrede forretningsmodell for selskapets skovirksomhet. Totalt er 8 av kjedens 14 butikker nĂ¥ stengt.Â
- Den endringsreisen selskapet gjennomgĂ¥r har hatt negativ innvirkning pĂ¥ bĂ¥de salg og inntjening. Men vĂ¥r strategi "færre men verre" med fokus pĂ¥ nett og større butikker har vist seg Ă¥ være riktig, ettersom den tydelig driver salg og gir økt lønnsomhet. Vi har en positiv utvikling i disse enhetene, der nettsalg vokser kraftig med drøyt 40 prosent og leverer et positivt resultat, skriver Jonas Ottosen, daglig leder og konsernsjef i Venue Retail Group, i rapporten.Â
I Norge har skobransjen hatt en svak utvikling i omsetning de siste Ă¥rene, og i perioden 2017-2018 falt bransjens omsetning med 3,6 prosent. Dette skriver Virke i sin Handelsrapport. Vi kan ogsĂ¥ lese i Virkes rapport at det er butikker med bredt vareutvalg og netthandel som har sterkest vekst.Â
LES OGSĂ…: Bygger'n-kjeden satser mer pĂ¥ nett - skal doble omsetningen