Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Legger ned stadig flere butikker - nettsalget skyter i været

Legger ned stadig flere butikker - nettsalget skyter i været
Jonas Ottosen, daglig leder og konsernsjef i Venue Retail Group.
Foto: Venue Retail Group
Izabella Borowska

Svenske Venue Retail Group som har butikker i bĂ¥de Norge og Sverige har i løpet av de siste Ă¥rene mĂ¥tte legge ned flere butikker. NĂ¥ viser Ă¥rets rapport for selskapet at nettsalget deres har økt med drøye 40 prosent. Virkes Handelsrapport viser at det er butikker med bredt vareutvalg og nettbutikk som har sterkest vekst.

ANNONSE

Svenske Venue Retail Group, som stĂ¥r bak Accent, Morris, Rizzo og NK Sko & Accessoarer, har i dag 115 butikker i Sverige og Norge samt nettbutikker til de respektive konseptene. I Norge føres kun konseptet Morris, men allikevel stĂ¥r vi for 38 prosent av salget mens Sverige stĂ¥r for de resterende 62 prosentene. Morris selger blant annet vesker, kofferter og annet reisetilbehør.

NĂ¥ rapporteres konsernets fjerde kvartal og regnskapsĂ¥r, som gĂ¥r fra september 2018 til august 2019. I løpet av det siste kvartalet omsatte selskapet for drøye 236 millioner svenske kroner, omtrent 10 millioner mindre enn Ă¥ret før. Samtidig økte driftsresultatet til nesten 6 millioner svenske kroner, til sammenligning mot minus 4,6 millioner Ă¥ret før.

Oppsummeringen for hele Ă¥ret viser at omsetningen falt med 36 millioner svenske kroner og landet pĂ¥ 850 millioner kroner. OgsĂ¥ driftsresultatet falt og summerte til minus 10,2 millioner kroner, til sammenligning mot 19 millioner i pluss fjorĂ¥ret.

LES OGSĂ…: EVENT: Alt du trenger Ă¥ vite før Emeet Oslo

Færre butikker - men nettsalget skyter i været

Det som i følge selskapet har pĂ¥virket salget negativt i løpet av kvartalet er blant annet at tre Rizzo-butikker har blitt stengt. Dette følger konsernets endrede forretningsmodell for selskapets skovirksomhet. Totalt er 8 av kjedens 14 butikker nĂ¥ stengt. 

- Den endringsreisen selskapet gjennomgĂ¥r har hatt negativ innvirkning pĂ¥ bĂ¥de salg og inntjening. Men vĂ¥r strategi "færre men verre" med fokus pĂ¥ nett og større butikker har vist seg Ă¥ være riktig, ettersom den tydelig driver salg og gir økt lønnsomhet. Vi har en positiv utvikling i disse enhetene, der nettsalg vokser kraftig med drøyt 40 prosent og leverer et positivt resultat, skriver Jonas Ottosen, daglig leder og konsernsjef i Venue Retail Group, i rapporten. 

I Norge har skobransjen hatt en svak utvikling i omsetning de siste Ă¥rene, og i perioden 2017-2018 falt bransjens omsetning med 3,6 prosent. Dette skriver Virke i sin Handelsrapport. Vi kan ogsĂ¥ lese i Virkes rapport at det er butikker med bredt vareutvalg og netthandel som har sterkest vekst. 

LES OGSĂ…: Bygger'n-kjeden satser mer pĂ¥ nett - skal doble omsetningen

Del artikkel: