Nylig har byggefirmaet Bauhaus hatt problemer med forsinkede leveranser, noe som skal ha skapt problemer både for selskapets kunder og distributører. Derfor velger selskapet å ikke lenger stole på bransjens logistikkaktører.
- Vi må ta tak i det her
I stedet har selskapet besluttet å etablere en "uavhengig distribusjonskjede" som tar varene direkte fra lageret til kundens dør. Nærmere bestemt er det et distribusjonsanlegg i Stockholm, som vil utfylle selskapets logistikkvirksomhet i Gøteborg og Malmö.
Bauhaus logistikksatsning har fått navnet Bauhaus E-handel AB, og vil samle selskapets logistikkfasiliteter i Sveriges tre største byer.
- Vi må ta tak i det her. Netthandel er en så stor del av vår virksomhet slik at leveransene bare må fungere, og den eneste måten vi kan sikre dette er å eie hele leveransesystemet, sier Kenneth Litland, administerende direktør i Bauhaus Sweden, i en pressemelding.
Skal øke servicenivået
Bauhaus håper at det nye oppsettet vil bety både bedre service og punktlig levering. Bauhaus E-handel AB vil håndtere både selskapets netthandel og all annen vareflyt i selskapet.
- Suksessen til dette prosjektet i Gøteborg har vært enorm, og dette er vår måte å sikre både bedre distribusjon og et bedre servicenivå mot våre kunder, sier Litland.
Bauhaus logisitikkanlegg i Stockholm forventes å være ferdigstilt i 2019 og da bidra til mellom 100 og 150 nye arbeidsplasser.