Leketøyskjeden Lekia, som ble grunnlagt i Vellinge i Skåne i 1987, har i dag flere hundre butikker i Sverige og Norge.
Nylig ga kjeden kundene sine muligheten for aller første gang å handle online. I et samarbeid ned netthandelsselskapet Stor & Liten satser leketøysaktøren på netthandel.
Norsk nettbutikk i 2018
Nettbutikken starter nå for de 105 svenske butikkene, mens de norske kundene først får online-muligheten tilgjengeliggjort beste år. I Norge er det 31 Lekia-butikker, skriver svenske Market.
Stor & Liten er en velkjent leketøyskjede som først var en detjaljkjede før de ble oppkjøpt av BR-Leker - for siden å bli lagt ned i 2000.
Men i 2011 oppsto leketøysmerket igjen; da som en ren digital pure player.
Stor & Litens netthandelsselskap skal drives separat av Lekias netthandel.
Seks år lang digitalkamp
Netthandel var ingen selvfølgelighet for Lekia.
- Satsingen er et resultat av mange år med interne diskusjoner. På styrenivå har denne kampen vart i seks år. Vi har nøye fulgt med på hva som har skjedd i markedet, samtidig som vi har måttet spille på lag med våre forhandlere som alle er selveide entreprenører, sier Magnus Berthling, styreleder i Lekia.
Leketøyskjedens butikkeiere godkjente enstemmig opprettelsen av den nye salgskanalen etter å ha fått adekvate svar på sine spørsmål knyttet til digitaliseringsprosessen.
Flere av butikkeierne stilte spørsmål rundt lønnsomheten for leker på nett, men også hvordan netthandel skulle integreres i en butikkeiereid modell.
Berthling sier videre til bransjenettstedet at det som til slutt løste netthandelsdiskusjonen var når de begynte å se handelen i en fysisk butikk og på nett som én salgsprosess.