Lekmer startet som en ren nettbutikk for leker i Sverige i 2006. I 2010 ble den en del av CDON Group (nå Qliro Group AB), og man etablerte også konseptet i de øvrige nordiske landene.
Leker øker på nett
Samtidig som man ekspanderte ut av Sverige, utvidet man også sortimentet til å omfatte barneklær, barnevogner, bilstoler, spill og etter hvert innredning for barnerom. I fjor åpnet man sågar en fysisk butikk i den svenske hovedstaden.
- Nærværet til kundene er viktig for oss, og derfor var det også riktig å etablere en fysisk butikk i Stockholm, forteller administrerende direktør Fredrik Palm i Lekmer, som påpeker at 90 prosent av innkjøpene fortsatt gjøres i fysisk butikk.
For Lekmer er nok dette mer å anse som et potensial for videre vekst. Nye bransjedata som nylig ble sluppet i Sverige viser da også at e-handelen økte med 16 prosent i vårt naboland i fjor. Barneutstyr og leker var blant bransjene som økte aller mest, med 38 prosent. Lekmer økte til sammenligning med 53 prosent.
Fortsatt vekstpotensial
Fjorårstallene for Lekmer viser en omsetning på 484 millioner svenske kroner, drøyt 167 millioner mer enn året før.
- Hvis man ser tilbake på 2010, hvor vi hadde en omsetning på 28 millioner svenske kroner, har vi utvilsomt hatt bra vekst. Men vi er ikke i mål enda, og skal fortsette å vokse, sier en offensiv Fredrik Palm.
- Det blir vanskelig å vokse i samme tempo i årene som kommer, men vi kommer til å fokusere på Norden, og her ligger det fremdeles muligheter for vekst.
Palm mener at Norge er et av de landene som har størst potensial, selv om det ikke er like lønnsomt å vokse i Norge som det var for ett år siden. Til det er den norske kronen blitt for svak.
Kundefokusert
At norske kunder setter pris på Lekmer fikk man ettertrykkelig bekreftet i fjor. Da ble nemlig leketøysbutikken stemt frem som vinner i kategoriene ”Leker, barn og baby” og ”Årets kundeservice” av Prisjakt.no sine brukere, i kamp med aktører som BR Leker, Toys´R´Us og Jollyroom. På toppen av det hele ble Lekmer også sammenlagtvinner på tvers av kategorier, og fikk prisen for ”Årets Butikk 2014”:
- Vi satte utrolig stor pris på å bli kåret til årets butikk i Norge. At vi ble stemt frem av Prisjakt sine brukere gjør at vi synes prisen er ekstra gjev, påpeker Palm, som håper prisen er et resultat av fornøyde kunder.
- Til syvende og sist er det jo det vi jobber for hver eneste dag, gjennom å fokusere på et bredere vareutvalg, bedre priser, bedre kundeservice og raskere leveranser. Vi ser hele tiden på små og store ting vi kan forbedre, men uansett hva vi gjør jobber vi veldig kundefokusert.
Raskere levering
Blant punktene Palm kan love forbedringer på i løpet av den nærmeste tiden, er mobilhandel og varelevering.
- Mobiltelefonen benyttes stadig oftere til å handle med. Derfor må vi videreutvikle oss på dette punktet, og sørge for å tilby kundene en god kjøpsprosess på mobilen. Der har vi et forbedringspotensial i dag. Vi har også jobbet mye med å effektivisere lagerhåndteringen vår de siste årene, og i løpet av mars flytter vi lageret vårt fra CDON Group Logistics i Falkenberg til DB Schenker i Arlandastad utenfor Stockholm. Dette handler ikke om at løsningen på Falkenberg ikke har fungert, men flyttingen gir oss tilgang til større lagerplass og en automatisert vareflyt, forteller Palm.
- Det vil bli et robotbasert lager, og istedenfor folk som plukker varer på lageret, vil varene komme til menneskene. Det blir mer effektivt, og kanskje viktigst av alt, kundene kommer til å motta varene enda raskere enn de gjør i dag, avslutter Palm.
(Foto: Lekmer)