Stein Inge Svensen solgte i 2009 flere næringsbygg i Haugesund med god fortjeneste. Noen av pengene brukte han på å starte nettbutikk. Delvis tilfeldig endte han opp med kontaktlinser.
- Jeg så etter produkter med en høy grad av gjensalg, samtidig som det skulle være enkelt å håndtere logistikken, sa Stein Inge Svensen til Finansavisen i forrige uke.
Svensen kjøpte nettbutikken MineLinser.no som i 2009 solgte for under 3 millioner kroner. Han døpte om nettbutikken og ansatte en egen optiker. Siden den gang har det bare gått én vei. I 2013 omsatte nettbutikken for 45 millioner kroner med hyggelige 1,8 millioner kroner i driftsresultat. I 2014 gikk det enda bedre ifølge Svensen, uten å røpe detaljer.
Etter å ha bygd opp selskapet over en femårs periode med god lønnsomhet ønsket Svensen å selge seg ut.
- Jeg sendte ut noen salgssignaler til en håndfull potensielle kjøpere, jeg ble deretter kontaktet av 3 ulike interessenter. Etter noen innledende samtaler med de ulike interessentene valgte jeg å inngå en intensjonsavtale med Berlin-baserte Mister Spex som deretter resulterte i at de kjøpte 100% av Lensit, forteller Svensen til Netthandel.no.
Tyske Mister Spex omsatte for 65 millioner euro i fjor og eier blant annet Lensstore og Loveyewear i Sverige, og er også tilstede i Tyskland, Østerrike, Frankrike og Storbritannia. Hvor mye tyskerne betalte for Lensit.no vil ikke Svensen røpe, men Finansavisen anslår prislappen til «et tosifret millionbeløp». Nå vil Svensen investere pengene i nye nettbutikker.
- Jeg ønsker primært i investere i etablerte nettbutikker med målsetting om å tilføre opparbeidet kompetanse og erfaringer fra Lensit.no AS, jeg håper og tror at det vil forbedrede resultatene i de nettbutikkene vi investerer i. I forbindelse med et eventuelt kjøp så ønsker jeg at gründeren av nettbutikken fortsatt skal være med på eiersiden, men totale overtagelser er også interessant å vurdere, forteller Svensen til Netthandel.no.
Han sonderer nå markedet og har noen tanker om hva slags nettbutikker som er mest aktuelle.
- En ideell kjøpskandidat etter mitt syn er en nettbutikk som har 3-5års fartstid, stigende omsetting og et omsetningsintervall på 5-20 millioner kroner per år, men dette er ingen forutsetting. Jeg er interessert i ulike produktsegmenter, men ønsker fortrinnsvis produkter med en høy grad av gjensalg.
Vi gratulerer Stein Inge Svensen med salget av Lensit.no og ønsker ham lykke til med nye netthandelsprosjekter!
(Foto: Lensit.no)