En dag bestemte brødrene Alexander og Christian Jansen seg for at nok var nok.
De hadde drukket nok alkohol.
- Utfordringen med det valget var at vi fortsatt var tørste, sier Christian Jansen, den ene halvparten av brødreparet som 1. oktober i fjor offisielt åpnet gründer-kranene for nettkonseptet Leske.
Egen business ble altså løsningen for guttene som fortsatt tørstet etter spennende, forfriskende, leskende drikker - men nå uten alkohol.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
- Alkoholfritt skal ikke være kjedelig
- Det skal ikke være kjedelig å drikke alkoholfritt, og vi ønsker å bidra til at flere blir inspirert og åpner øynene for alternativene som finnes. Dette skal vi hjelpe til med, sier Jansen, før han fortsetter der han nettopp slapp:
- Vi har en sterk iboende entusiasme og motivasjon når vi saumfarer produsenter både i Norge og verden over for å finne nye og spennende ting. Det folk lager med kjærlighet. Preget av godt og ekte håndverk. Det vi liker, tar vi inn til vårt lager, for så å overraske kundene våre med smaksesker levert hjem på døra, forteller han til eHandel.com.
GANEGODT: Her er et lite utvalg av flaskegodtet som Jansen-brødrene har sendt ut.
Foto: Tommy Andresen
Brødrene omtaler nyvinningen som et slags «scratch your own back»-prosjekt.
De hadde begge lenge ønsket seg et bredere tilbud av alkoholfrie drikkevarer for voksne.
LES OGSÅ: Boostbox.no: Treningshelp på boks fra det høye nord
Sikter mot millionen i 2017
Siden oppstarten for drøyt tre måneder siden har de levert 400 esker med munngodt. Mye mer enn de hadde forventet å levere.
- Nå regner vi med å sende ut cirka 150-200 esker i midten av januar, og at antall utsendte esker per måned vil øke jevnt gjennom året. Målet vårt er å omsette for én million kroner i vårt første hele driftsår, sier Jansen, og legger til at det bare er to tørste gründere - han og broren - som jobber med dette.
Nå jobbes det iherdig med å skaffe seg erfaring og styre klar av hindringer som dukker opp i en nettgründers vei.
For det har, ikke overraskende vil mange sikkert mene, vært en del skjær i sjøen for det nystartede selskapet.
Knust glass, svette og tårer
Den hittil dyreste smellen traff lommeboka nådeløst i forbindelse med import av en pall med varer fra Storbritannia. En vegg av avgifter fra Tollvesenet formelig tårnet seg opp.
- Det første varepartiet gikk da fra 15 000 til 30 000 kroner i inntakskost. Hadde vi gjort bedre research hadde vi tidligere funnet løsningen som hadde spart oss for 95 prosent av disse avgiftene, forteller Jansen klok av skade.
Men det er brekkasje som har gjort dem mest svette og tårevåte. Den første utsendelsen av flaskegodt i eske gikk alt annet enn bra. De hadde rett og slett ikke emballert varene godt nok for å overleve fraktbiten.
- 25 prosent av eskene kom frem med knust innhold. Vi sendte selvsagt nye esker til samtlige som opplevde mye søl, kliss og skuffelser. Det kostet noen ekstra kroner, kan du si, forteller Jansen, som igjen, klok av ytterligere skade, innrømmer at de burde ha planlagt logistikk og emballasje mye bedre.
STORT SVINN: Mye gikk galt i den første utsendelsen. 25 prosent av flaskene knuste.
Foto: Tommy Andresen
Ellers nevnes tid, eller snarere mangelen på tid, som en ekstra utfordring på toppen av alt annet. Jansen kommer med følgende utdyping overfor eHandel.com.
- Når man lanserer en nettbutikk forventer publikum top notch kundeservice til alle døgnets tider, plettfri og rask pakking og levering. I en startup uten mye kapital er vi avhengig av å jobbe fullt ved siden av. Vår største utfordring foreløpig er nok tiden det tar før man har hodet over vannet.
- Ikke vær redd for å gjøre feil
- Dere har holdt på i noen ytterst få måneder, men er mange erfaringer rikere. Hva er ditt beste råd til de som nettopp har startet egen butikk?
- Gjennomføring, kommer det spontant og ektefølt fra gründer-spiren fra Oslo.
- Det er bare å kaste seg ut i det. Ikke være redd for å gjøre feil. Det er da man lærer. Noe av det viktigste man generelt bør jakte på er ærlige tilbakemeldinger. Og det får man ikke ved å sitte å dvele ved ting. Prat med folk i bransjen du holder på i, gjør research, stikk på messer. Og det viktigste av alt; snakk med kunder.
Ellers er de ved godt mot og trives godt med netthandel. Men, som de sier: Det er ganske kostbart, og man tjener sjelden noe særlig med kroner i begynnelsen.
De ser fem til den dagen volumet øker et par knepp, som igjen vil få utslag på fraktkostnadene.
- Med volum kommer besparelsene og inntjeningen, og veien dit tror vi består av hardt arbeid og lave lønninger. Alle kostnader til frakt, handling, varelager og emballasje er høye per salg i begynnelsen. Frakt tar mesteparten av kaka i dag. Vi vet at når vi kommer opp på 500-1000 esker per måned, vil vi kunne spare 30-40 prosent på frakt per eske.
LES OGSÅ: Ølbrygging.no: Fra prest til ølbrygger
Lykke er en salgsmelding på mobilen
I et forsøk på å oppsummere hva som er det beste med drive nettbutikk, kommer Jansen opp med følgende punkter:
- Det er relativt enkelt og rimelig å starte opp
- Du når raskt ut til et stort marked - et marked som også er i kraftig vekst
- Sanntidsoppdateringer
- God tilgang på data, og gode analysemuligheter
- Notifikasjonen på mobilen når det tikker inn et salg
Nisjete steinur
Foreløpig er de ganske ensomme i den nisjen de fyller. Men de tror flere aktører innen dagligvarebransjen og Vinmonoplet vil få øye på potensialet som ligger i kvalitesdrikke uten alkohol.
- Vi er foreløpig veldig nisjeorienterte, men vi tror vi opparbeider oss en veldig spennende posisjon i et marked som vil fortsette å vokse kraftig i årene fremover.
- Det bygges mange drømmer etter stein på stein-prinsippet. Hva blir neste stein for dere, Jansen?
- For å få skikkelig sving på sjappa trenger vi en million kroner fra en investor. Den millionen øremerkes utvikling og markedsføring, svarer Jansen.
- Du kjenner ikke tilfeldigvis en tørst investor? spør han avslutningsvis.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!