Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Her er markedets mest effektive betalingsløsninger for nett og butikk

Her er markedets mest effektive betalingsløsninger for nett og butikk
Betaling på nett og i butikk var en gang i tiden et oversiktelig område med noen aktører. Nå er markedet totalt forandret og mange kjemper om kundene, enten de selger på nett, i butikk eller begge deler.
Foto: Yayimages

Her er de viktigste betalingsløsningene for deg som selger varer og tjenester på nett og i butikk. Oversikten oppdateres fortløpende.

Denne leverandørguiden er skrevet med mål om å gi et best mulig bilde av virkeligheten. For å skape merverdi for våre partnere, har vi lagt inn lenker og referanser i teksten. Teksten er skrevet av vår markedsavdeling og ikke vår redaksjon. Ønsker du å vite mer om hvordan din virksomhet kan bli synlige på våre nettsider, send en epost til marked@ehandel.com. 

Disse lar deg ta betalt på nett

Skal du la kundene betale med kort trenger du en avtale med en betalingsleverandør (på fagspråket omtalt som «Payment Service Provider», ofte forkortet til «PSP»), og som oftest en tredjepart kalt «kortinnløser». Kortinnløseren håndterer betalingene og sørger for at du får oppgjør utbetalt til korrekt konto. Betalingsleverandøren er altså bindeleddet mellom kortinnløseren og din nettbutikk. Flere aktører tilbyr nå betalingsløsning og kortinnløsning i en og samme avale («single-sign-on»), eller betalingsløsning inkludert i avtalen med plattformleverandøren. På den måten blir det færre aktører å forholde seg til. For større nettbutikker er det imidlertid fortsatt relevant å tegne avtaler med både betalingsleverandør og kortinnløser, eller såkalte skreddersydde løsninger. Her er de mest aktuelle betalingsleverandørene:

  • Collector Bank tilbyr fakturaløsninger for netthandel, butikk og B2B. Brukes særlig av større nettbutikker som Nelly, Miinto, CDON og Boozt.
  • AfterPay er en europeisk betalingsløsning for nettbutikker levert av arvato Financial Solutions. Med AfterPay kan kunden velge betalingsmetode etter at varen er levert, enten det er faktura, kredittkort eller avbetalingsordninger. I Norge benyttes AfterPay blant annet av Stormberg, Deal, Princess og Polarn O. Pyret.
  • Dibs tilbyr kortbetaling og fakturabetaling. DIBS tilbyr også sin egen totalløsning DIBS One, som gjør det mulig å ta betalt med Visa, MasterCard og faktura i én og samme løsning, uten behov for å tegne avtale med en tredjepart. DIBS har i dag ca 15 000 kunder i Norden relatert til netthandel, inkludert varehandel, reiseliv, mat & drikke og finansielle tjenester. DIBS eies av Nets.
  • Klarna ble opprinnelig ble etablert under navnet «Fakturera mig». Klarna har etter hvert utviklet seg til å bli en av bransjens mest innovative selskaper, mye takket være deres nye løsning Klarna Checkout. Tilbyr også de mindre omfattende løsningene Klarna Faktura og Klarna Konto om du ikke ønsker å bytte ut din nåværende kasseløsning. Hvis du benytter Klarna Checkout, trenger du ikke egen innløseravtale da dette er inkludert.
  • Bambora tilbyr kortterminal og nettbetalingssystem med Visa- og Mastercard-tilknytning. Bambora er en konsolidering av selskapene Samport, MPS, ePay, DK Online, Key Corp og Euroline.
  • BankAxept har flagget at de er i ferd med å utvikle en helt ny betalingsløsning som skal gjøre det mulig å betale direkte fra konto til konto, enten du bruker mobiltelefon, nettbrett, pc eller smartklokke. BankAxept er for øvrig det nasjonale betalingssystemet i Norge. Ni av ti kortbetalinger i fysisk butikk utføres i dag med et BankAxept-kort.
  • PayEx er en totalleverandør av betalingstjenester og tilbyr betaling på nett, app og i den fysiske verden. PayEx leverer tjenester som kortbetaling på nett (engangsbetaling, abonnementstrekk mot kort, One-click betaling på nett og i app, samt lagring av kortinformasjon), faktureringstjenester, betalingsterminaler (integrerte, frittstående og mobile betalingsterminaler), inkasso og lojalitetskonsepter (gavekort, verdikoder og kupongløsninger).
  • Trustly ble grunnlagt i 2008 og er i dag tilgjengelige i 29 land. Foreløpig ikke så kjente i Norge, men totalt sett utføres det mer enn 1,7 millioner kjøp med Trustly. Særlig populært er det med direkte betaling for større beløp. Slik virker løsningen: Velg banken din, og logg på med dine vanlige bankkoder over en sikker, kryptert tilkobling. Velg kontoen du vil betale fra (for eksempel lønnskonto eller foliokonto). Bekreft kjøpet.
  • Svea Webpay er en løsning for betaling med kort, direktebetaling, faktura og delbetaling. Svea Finans leverer tjenesten WebPay, og er en del av Svea Ekonomi AB. Selskapet har arbeidet med betalingstjenester siden 1987 og har siden 2007 rendyrket tjenesten under navnet WebPay.
  • Resurs Bank har i mange år hatt fleksible og kundevennlige betalingsløsninger i fysiske butikker med mange store kjeder på kundelisten. Nå tilbyr de samme lojalitets- og salgsfremmende konsept også til nettbutikker.
  • Masterpass er enn så lenge lite utbredt i Norge. Masterpass er en «lommebok-løsning» som ligger hos Mastercard og tilbys av en bank. Første gang brukeren logger inn i lommeboken, gjøres alle betalingskort automatisk tilgjengelig, leveringsadresse like så. Neste gang kunden skal kjøpe noe på et nettsted som har fått på plass Masterpass-knapp, klikker kunden på knappen, logger seg på med bankID med brikke eller mobil BankID, og dersom man ønsker å benytte standard-kortet og hjemmeadressen, klikker man bare kjøp. Alle transaksjoner flagges som 3DSecure, noe som fritar nettbutikken for svindelrisiko.

I tillegg har vi betalingsløsninger som VippsNetaxept fra Nets, Verifone og ePay.

Det foregår en rask utvikling på brukervennlige betalingssystemer, særlig på mobil. Internasjonalt har vi fått løsninger som Apple Pay, Googles Android Pay ogSamsung Pay. Også i Norge kommer det flere og flere løsninger på markedet, hvor noen retter seg i hovedsak mot nett og mobil, mens andre retter seg mer mot fysiske butikker. Her er noen av de viktigste:

  • PayPal
  • Stripe
  • Adyen
  • WorldPay

Ved valg av betalingsløsning er det viktig at du velger en løsning som er tilpasset dine behov som ofte kan være svært ulike for små og store nettbutikker. Det enkleste er å kontakte de ulike betalingsleverandørene som hjelper deg med å finne den løsningen som passer best til dine behov. Prisen avgjøres i hovedsak av tre variabler: 1) Antall transaksjoner pr. måned. 2) Pris per transaksjon. 3) Samlet omsetning. Vær også oppmerksom på at det er lurt å velge en betalingsløsning som enkelt kan integreres mot nettbutikkens regnskapsprogram. Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger fra selskaper som Visma, Mamut, Unimicro, Ajor eller Economic.

Innløsere

En innløseravtale er nødvendig for å autorisere kortkjøpene som gjøres på nett eller via terminaler i butikk. Avtalen bestemmer hvilke kort du kan motta betalinger med, avregningsdager og hvilken bankkonto pengene skal overføres til.En innløseravtale varierer i pris men består ofte av en prosent sats og månedsavgift. Husk at ikke alle innløsere støtter alle typer kort. Her de viktigste innløserne på det norske markedet og hvilke kort de støtter

  • Teller (Visa, MasterCard og American Express)
  • Nordea (Visa, MasterCard og BankAxess)
  • Handelsbanken (Visa og MasterCard)
  • Euroline (Visa, MasterCard og Diners)
  • Elavon (Visa og MasterCard)
  • Diners Club (Diners)
  • Swedbank (Visa og MasterCard)
  • Adyen (Amex, Diners, CUP, Discover, Visa, MC og JCB)

For å få tegnet en innløseravtale, må du ha en nettbutikk som tilfredsstiller kravene i Kjøpsloven. Det er også en fordel om bestillingsprosessen er på plass og produktene du skal selge, ligger inne i nettbutikken før du søker om innløseravtale. Vær også oppmerksom på at om du allerede har en innløseravtale for en fysisk butikk, må du likevel tegne en egen innløseravtale for nettbutikken. Kortinnløser har også en rekke finansielle krav, så vær forberedt på at det kan ta litt tid å få på plass en avtale med en kortinnløser.

Andre betalingsløsninger

  • dSAFE har utviklet en digital plattform som hjelper selgere med å analysere salgs- og kundedata i sanntid, og forsøker å gi svar på når på døgnet salget er størst og hvilke kunder som er mest lønnsomme. Denne forbrukerinnsikten bruker dSAFE også for å utvikle ulike typer lojalitetsprogrammer. Gjennom løsningen kan selskapet også lage e-kvitteringer som automatisk sendes ut når et kjøp gjennomføres. Etablert av fire ingeniører fra Trondheim, men solgt til svenske Bambora høsten 2015.
  • iGive er en konsept fra Elektroniske Tjenester AS som tilbyr privatpersoner og bedrifter muligheten til å bestille elektroniske gavekort fra en rekke butikkjeder, kjøpesentre, sentrumsforeninger, restauranter etc.
  • LINK Mobility er leverandør av mobile tjenester. LINK kan være en aktuell partner for din bedrift, uavhengig av om din bedrift har behov for en standard SMS-løsning eller du trenger en partner som kan være med å videreutvikle selskapets mobile strategi. LINK Mobility har fusjonert med selskap som Aspiro, Intouch fra Eniro og PSWinCom.
  • Strex er eid av mobiloperatørene Telenor og TeliaSonera og leverer løsninger for betaling med mobiltelefon. Helt siden 1999 har mobiloperatørene tilbudt betaling via SMS og i 2012 gikk de altså sammen og opprettet mPayment som i dag heter Strex. I dag leverer Strex over 75 000 000 transaksjoner via SMS-betaling årlig, i tillegg til stadig flere betalinger over nett og i apper. Strex brukes for eksempel for parkering via SMS, telefonopplysninger på SMS eller ved stemmegivning på underholdningsprogrammer på tv.
  • iZettle er en kortleser som kan brukes sammen med Iphone eller Ipad og gjør at du enkelt kan tilby betalingsterminal for eksempel på loppemarked eller idrettsarrangement.

Del artikkel: