Som om ikke kundene returnerte nok varer, forsøker nå minst to aktører å senke handleterskelen et nytt hakk i håpet om å skape flere kjøp. Amerikanske Try.com lanserte i sommer en tjeneste som snur handelsmodellen på hodet og nå forsøker en svensk tjeneste å kopiere modellen.
Konseptet er enkelt nok: Man kan gjennom Try.com bestille opp til fem plagg levert hjem. I stedet for å betale for alt og få tilbake penger når man returnerer, lar Try.com kundene betale for det de ikke returerer. Kundene har ti dager på å bestemme seg. Målet er å redusere den opplevde risikoen ved å bestille og betale.
Modellen har noen utfordringer, for Try brukes gjennom en plugin man installerer i Chrome og dette er ikke mulig på nettbrett eller mobiler. Med installert plugin vises det "try for free"-knapper på varer i nettbutikker som er partnere. Try fått med seg en noen store merkevarer, blant annet Zara og Nike. Foreløpig er tjenesten ikke åpen for alle - man må spørre for få en invitasjonskode.
En lignende tjeneste eller kanskje partner av Try.com, er under oppseiling i Sverige. Smarterfashiononline minner sterkt om Try.com med mulighet til å bestille fem plagg og beholde dem i ti dager. På sine nettsider brukes det skjermbilder fra Try.com uten at det opplyses noe om et partnerskap. Den svenske tjenesten er ikke åpnet, men man kan legge inn sin epost og bli kontaktet når den gjør det, noe 5000 brukere har gjort, skriver ehandel.se.