Fra starten i en kjellerhybel rundt årtusenskiftet, har Vertical Playground (VPG) bokstavelig talt hatt bratt suksess, og omsatte i 2013 for mer enn 85 millioner kroner via butikken på Oppdal, vpg.no samt salget i engrosavdeligen 7Blåner (VPG distribuerer også topptur- og klatreutstyr til andre butikker, journ.anm.) Sluttkundedelen utgjør rundt 40 prosent av omsetningen.
Tester produktene
- Vi har gått med overskudd helt siden starten. Fjoråret ga svakere resultat enn de foregående årene, mens 2015 ser bedre ut, forteller sjef for netthandels- og butikkavdelingen i VPG, Trygve Sande, som sammen med kompisene Rune Kvalsnes og Harald Harstad etablerte bedriften for 15 år siden.
Den gang var målet å importere og selge utstyr for bratt friluftsliv til omgangskretsen og til eget bruk. Utgangspunktet var med andre ord personlig interesse, noe som gjør at faghandelstankegangen står som en bauta i konseptet.
- Vi skal kunne mye om det vi holder på med, og VPG skal være en blanding mellom lidenskap og jobb for de som arbeider her. Alle ansatte må være friluftsinteressert, og privat bruke noe av utstyret vi selger. Gjennom erfaringsutveksling på jobb, lærer vi mer om produktene enn det som står i kataloger og workbooks. Vi finner ut hva vi liker og hva vi kan stå inne for, forteller Sande, som innrømmer at man har vært mer opptatt av å kjøpe inn varer med hjerte og kunnskap, framfor kalkulator.
- Men selv om vi ikke fokuserer utelukkende på pris, skal det på ingen måte koste mer å være kunde hos oss - du skal bare få bedre hjelp til å finne de riktige produktene for ditt bruk.
Helhetlig tankegang
Oppdal er vintersportsstedet fremfor noen i Trøndelag, men byr på utallige muligheter også på sommeren. Sande tror lokaliseringen i fjellbygda har vært positiv for bedriften.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Netthandelssjef Trygve Sande gjør det han liker aller best - kjører på ski.
Foto: Trond Aalde
- De som jobber her har valgt å bosette seg her fordi de liker friluftsaktiviteter, og det gir mulighet for å holde på med dette også etter at man har etablert familie. Jeg tror også vi har en litt annen og mer helhetlig tankegang enn mange andre. Vi ønsker ikke bare å være en butikk, men en del av friluftsmiljøet, gjerne en slags institusjon for skikjørere, klatrere, stisyklister og padlere. Derfor satser vi mer på turapporter og bilder fra friluftsaktiviteter, enn på produkter og salg i sosiale media. Vi har engasjert oss i å lage klatre- padle- og stisykkelbøker, og alle friluftsentusiaster som besøker Oppdal skal føle seg velkommen, og kunne få seg en kopp kaffe i butikken her.
Inspirert av Dell
Kunder som ikke har mulighet til å smake på kaffen kan handle på VPG sine nettsider, hvor man har forsøkt å formidle både produktinteressen og -kompetansen man finner i den fysiske butikken.
- Vi er opptatt av å følge opp utviklingen i nettbruk, og var tidlig ute med en god mobilshop, som vi selv var med på å utvikle. I tillegg har vi fokusert på fleksible betalingsløsninger som for eksempel PayPal-betaling, Klarna-betaling og BankID-fri betaling for mobil, forteller Sande.
- Vi er også litt stolte av måten vi selger skipakker på, gjennom skipakkekonfiguratoren vår, som i sin tid ble inspirert av hvordan man kjøper en tilpasset PC fra Dell.
Varene går ut fra fjellbygda med Bring, Posten og PostNord, og Sande opplever at disse stort sett leverer effektivt og bra. Fokus på god logistikk har vært viktig for å lykkes for VPG.
- Mange fine entusiastbutikker har gått dukken fordi de ikke har hatt kontroll over innkjøp og varelogistikk. God lokasjonsstyring er veldig viktig. Det er så banalt at man må ha styring på hva man har, og hvor det ligger. Klarer man det, er det ikke så vanskelig å få varene ut til kundene. Ellers har vi gode rutiner for plukking og pakking, og montering for de varegruppene som krever det. Og selvfølgelig har vi sporing av varene for kundene gjennom nettsiden vår, forteller Sande.
Tar utfordringen
Vertical Playground opererer i en bransje preget av sterk konkurranse, ikke minst fra utenlandske nettaktører.
- Produksjonskostnadene har steget jevnt de siste fem årene, mens prisen til kunde i snitt ikke har gjort det. For alle mellom fabrikk og kunde har det blitt tøffere, bekrefter Sande.
- Men vi har i stor grad klart å være stadig mer effektive. Fri konkurranse er viktig og bra, og noe vi må forholde oss til. Det er jo også morsommere når man blir utfordret. Men konkurranse må være på like vilkår. Økning av momsgrensen er ren, stupid forbrukerpopulisme fra regjeringen. Mens andre land beskytter egne arbeidsplasser med regulering og avgift, gjør vi det motsatte, påpeker han
- Men vi skal i hvert fall ikke lene oss tilbake og slutte å utvikle oss. For eksempel må vi nok forbedre oss på hvordan nettbutikken skal tilpasse seg hver enkelt bruker, og sortere de relevante produktene til hver enkelt kunde. Ellers vil vi holde fast på at folk skal kunne ringe, sende e-post eller på annen måte komme i dialog med kunnskapsrike medarbeidere som vet hva de snakker om. Det er kanskje litt utrendy, men for oss er det utrolig viktig, påpeker Sande.
(Hovedbilde: Tore Meirik/ Fri Flyt)