- Det ligger i genene. Jeg hadde en bestefar som drev i samme bransjen i Bogstadveien, sier Sverre Klouman, som siden han kjøpte Lille Vinkel Sko i 1988 har blitt ved sin lest.
De er ikke størst. Det har de aldri vært, kommer aldri til å bli - ei heller ønsker de å være det.
Likevel; fra år til år har de sakte men sikkert vokst seg litt større.
Klouman har invitert eHandel.com på et ettermiddagstreff på skobutikkens kontor og lager på Etterstad i Oslo Øst.
Han fikser kaffe, setter seg litt fremoverlent i stolen - klar for å åpne snakketøyet.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Suksess på sære merker
Sett i lys av omsetningstallene for 2015, og med en vekst på 25 på prosent for nettbutikken, seks butikker og to outlet stores i 2016, ender fjorårets omsetning trolig opp på 88 millioner kroner. Årsoppgjøret er ennå ikke revidert opplyser Klouman.
I 2015 sto det å lese i selskapets årsoppgjør, under posten driftsresultat, 6,9 millioner kroner i pluss. For 2016 kommer det tallet til å ligge på rundt 10 millioner kroner.
- Ja, vi tjener penger, bekrefter Klouman.
FINE FORHOLD: Slik ser det ut i butikken på Majorstuen i Oslo. Totalomsetningen til Lille Vinkel Sko økte med 25 prosent i fjor.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Suksessen til den forholdsvis lille og frittstående butikken er litt ukjente, europeiske sko med høy motefaktor som i all hovedsak er produsert i Italia, Spania og Portugal.
LilleVinkel Sko ligger i mellomprissjiktet og oppover. En god sko hos Klouman kan fort bikke 2000 kroner.
- Jeg er opptatt av kvalitativt gode sko og hvordan de er laget. Jeg bryr meg lite om hvilket merke det er så lenge jeg ser og føler at dette er en god sko, sier han bestemt.
De selger også Nike. Men i motsetning til de europeiske produsentene, som kan etterfylle Klouman-lageret på noen få uker om det trengs, så er han kjørt dersom han går tom for en populær Nike-modell.
- De europeiske produsentene er mye mer fleksible. Nike baserer seg bare på den ene bestillingen vi skiper av gårde tre kvart år før vi får skoene. Og etter det får vi ikke mer.
ENKELT OG STILFULLT: Butikken på Majorstuen er preget av en slags sammensmelting mellom second hand og shabby chic. Men på en gjennomført og stilfull måte hvor mantraet «less is more» gjør seg gjeldende. Legg merke til den gule Ducatien som står i stil med oljefatet. På toppen av tønna står noen utvalgte herreboots.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Digitaldrift
Lille Vinkel som skobutikk fikk leve uten digitale forstyrrelser frem til 1999. Siden da har nettbutikken og de fysiske butikkene gått hånd i hånd og hjulpet hverandre med å vokse.
Fra 2015 til i fjor gjorde nettbutikken et solid byks med 35 prosent omsetningsøkning.
- For meg er Lille Vinkel Sko én butikk, uavhengig om salgene skjer digitalt eller fysisk. Det viktigste for oss når det kommer til de digitale flatene er kommunikasjon med kundene. Enten det er snakk om nettbutikk, Facebook eller Innstagram. Vi lever av kundeservice, så enkelt er det, sier Klouman, før han trekker pusten og fortetter:
- Det skal være en lav terskel for å snakke med oss. Vi gjør alt vi kan for å svare på alt.
KOMMANDOSENTRALEN: I dette lokalet på Etterstad i Oslo ligger skolageret (i bakgrunnen). Her pakkes og sendes alle ordrene ut. Her blir også all kommunikasjon med skokundene ivaretatt.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Det forventede
«Click & Collect» er det mange netthandlere som kjenner til - og som nærmest forventer det som en tjeneste fra en nettbutikk med fysiske butikker i porteføljen. Klouman har fysiske butikker, men har bevisst valgt bort alternativet.
- Men vi har et »Click & Reserve»-tilbud nært forestående. Kunder som finner skoen de vil ha på nett kan enkelt trykke på en knapp og få skoene reservert. Så kan kunden selv velge å få skoene tilsendt eller oppsøke en butikk og hente dem selv.
Fri frakt og retur har han også gått bort fra.
- Men vi tilbyr fri utsendelse på fullprisvarer, skyter han inn.
Fri frakt og retur var ifølge Klouman økonomisk uansvarlig, og bedriften blødde penger det året de opererte med det grunnet hardt press fra flere nettkonkurrenter.
Han sier at det i gjennomsnitt koster 100 kroner å sende en skoeske med innhold én vei. Og når en kunde bestilte ett par sko i en gitt størrelse, kunne kunden gjerne bestille flere par i andre størrelser, for å være sikker på at et av parene passet.
- Når vi da sendte tre esker til samme kunde, visste vi at to av pakkene trolig kom tilbake. Et par tapte hundrelapper ble fort til mange tapte hundrelapper.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Autonome og differensierte skovalg
En annen suksessfaktor er det Klouman omtaler som differnsiering.
Hvilket skoutvalg hver enkelt butikk skal ha styres ikke sentralt. Hva butikkene ønsker å ha i hyllene bestemmes av den enkelte butikksjef.
Noe er likt, mye er ulikt, fra butikk til butikk.
- Butikksjefene vet best hva som selger hos sine kunder.
Han sier de har avsatt et stort budsjett for å kunne reise dit hvor sko virkelig er «hot» - og hvor de «hotte» skoene produseres.
Det er damesko det selges mest av. Rundt åtte av 10 solgte skopar er til en dame.
- Menn handler ikke så mye. De er mer opptatt av prisen, sier Klouman, og tenker på en av fjorårsvinnerne på skofronten hos ham og Lille Vinkel.
Nude, designet av et svensk ektepar - produsert i Italia. For kvinner.
- De ligger på rundt 2200 kroner.