Da dagsavisen Fædrelandsvennen fikk oppleve den nye mediehverdagen med reduserte inntekter på kroppen, gjaldt det å tenke nytt. Dermed dukket ideen om et digitalt kjøpesenter i regi av mediehuset opp.
Stor interesse
Resultatet ble Linio.no; en markedsplass hvor både grossister og detaljister kan selge sine varer. Kort oppsummert er konseptet ”mange butikker, én handlekurv”, og både kjente og mindre kjente merkevarer er i sortimentet. Som regionavis for Sørlandet hadde Fædrelandsvennen i utgangspunktet en regional vinkling på konseptet. Interessen viste seg imidlertid å bli større enn antatt, og man begynte å tenke nasjonalt. Mange av de første partnerne var virksomheter uten nettbutikk, eller eksisterende nettbutikker som ikke genererte nok inntekter. Etter hvert viste også nasjonale kjeder med egne nettbutikker interesse.
- Vår tanke var enkel. Mange bedrifter hadde hverken kompetanse, tid eller ressurser til å starte opp nettbutikk, eller de hadde ikke budsjetter til å drive store mengder trafikk til sidene sine. Vi hadde trafikk og kompetanse, og et stort ønske om å utnytte dette. Responsen vi fikk fra partnerne var så klar at vi ikke var i tvil, forteller daglig leder Line Skaane i Linio.no, som i september i fjor kunne lansere nettbutikken.
Gjør justeringer
I følge Skaane blir det første driftsåret preget av endringer av både konsept, kommunikasjon og design.
- Vi hadde et visst sortiment da vi startet. Samtidig var vi usikre på hva som kom til i prosessen, og det ble naturlig for oss å gå bredt ut. Allerede nå ser vi imidlertid tendenser som peker seg ut i forhold til målgrupper og produktkategorier, som gjør at vi kommer til å justere kursen. Det som er klart er at vi kommer til å ha produkter som ikke finnes i annenhver nettbutikk. Det skal skille oss fra andre aktører. I tillegg har vi en blogg hvor vi hovedsakelig skal skrive forbrukerrettet informasjon som kunder og andre finner nyttig. Med vårt store vareutvalg og mange partnere, har vi tilgang til mye informasjon og ekspertise som er interessant for forbrukerne. Vi håper og tror at denne bloggen kan bygge seg opp til å bli et sted hvor folk søker informasjon om produktene som finnes på Linio.no.
Sterke merkevarer
Skaane mener aktører som CDON.COM og Komplett.no er hovedkonkurrentene til Linio.no.
- Vi har mange konkurrenter. Men jeg tror det etter hvert vil bli færre små nettbutikker, og flere ansamlinger med typisk markedsplass-konsepter. Med den tanken i bakhodet, er det ingen tvil om hvem som er våre hovedkonkurrenter.
Som datterselskap av Fædrelandsvennen og del av Schibsted Media Group, er Linio.no imidlertid klar til å ta opp kampen.
- Dette er sterke merkevarer som gir oss høy grad av kredibilitet og tyngde. Å ha disse to navnene i ryggen har nok gjort innsalgsjobben hos potensielle partnere noe enklere, sier Skaane, som mener den aller største fordelen per i dag er trafikken man får gjennom Schibsted.
- Vi er synlige i store deler av konsernet, får masse trafikk inn, og kan dermed bygge merkevaren raskere. I tillegg har Schibsted mye intern kompetanse, og store utviklingsavdelinger som stadig utvikler produkter vi kan ta del i.
Blant disse produktene er Schibsted Payment ID (SPiD), som er en felles innlogging og betalingsløsning til tjenester fra konsernet. Det betyr at Linio.no sine kunder allerede er innlogget dersom de har konto i andre Schibsted-eide kanaler som for eksempel Finn, VG eller Aftenposten
- Har de lagret kortopplysninger, kan de også handle på kun ett passord, noe mange foretrekker, sier Skaane.
Går riktig vei
Hun påpeker at man for øvrig jobber kontinuerlig med å optimalisere kundereisen.
- Vi har en del tanker rundt hva vi ønsker å gjøre, uten at vi har konkludert. Det som er interessant i dag, er ikke nødvendigvis interessant i morgen. Dermed blir det en pågående evaluering hele tiden. Men personifisering er spennende, og det er jo ingen hemmelighet at Schibsted investerer i digitale hoder. Det vil komme mye spennende derfra, som vi vil ta del i når den tid kommer.
Linio.no har hele tiden hatt som mål å tjene penger mot slutten av 2015, og Skaane mener dette fremdeles er realistisk.
- Vi har brukt, og bruker fortsatt, en del tid på grunnleggende elementer som blant annet tekniske løsninger, søkemotoroptimalisering og mobilløsninger. Foreløpig har vi derfor ikke kjørt på så hardt som vi kan. Testing, justeringer og mer testing tar tid, så tålmodigheten er kanskje det som blir satt mest på prøve akkurat nå. Det viktigste er imidlertid å få på plass de grunnleggende tingene, og så skal vi videreutvikle og bygge opp Linio.no når fundamentet er på plass. Men vi er fornøyd med den økonomiske utviklingen, og pilene går i riktig retning, avslutter Skaane.
(Foto: Linio)