ANNONSE

Linjer.co: Velger folkemengden fremfor millioninvestorer

Linjer.co: Velger folkemengden fremfor millioninvestorer
De to co-gründerne Roman Khan og Jennifer Chong planla å selge sko på nettet, men endte opp med å lære masse om skinn og starte designstudioet Linjer.co. I 2015 solgte de vesker og klokker på nett for 40 millioner.
Foto: Linjer
Netthandel

Stadig flere gründere satser på crowdfunding, men få lykkes så godt som den norske nettbutikken Linjer.

ANNONSE

– Linjer.co er et uavhengig designstudio med base i Italia og Norge, forklarer Roman Khan på Skype fra Firenze, Italia.

– Vi spesialiserer oss på høykvalitetsvesker og aksessorier med lang levetid, laget av de beste råmaterialer i et skandinavisk, minimalistisk designutrykk. Derav navnet linjer. Vi har satset på færre produkter som til gjengjeld treffer veldig godt hos en definert mottakergruppe, forteller han.

Norske Roman Khan og kanadiske Jennifer Chong åpnet nettbutikken i 2014. I deres andre år i drift har de fått på plass produksjon i Italia, lagerlokale i Hong Kong og et kompakt team på 5 medarbeidere. Årets mål er en omsetning på 40 millioner kroner.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Fra bagasje til forretningsidé

Begge de to gründerne hadde tung erfaring i bagasjen før vesker ble levebrødet. Etter studier i Hong Kong fikk Roman fra Grünerløkka jobb i Rocket Internet og som 27 åring ble han finansdirektør for Lazada Thailand, en av regionens største netthandel-aktører.

Etter å ha jobbet seg tom i arbeidet med å få Rocket på børs møtte han Jennifer som var i samme situasjon i sin jobb som management consultant. Begge ønsket de å starte noe eget, men at det skulle bli vesker var ikke selvsagt. De vurderte lenge å satse på sko, men fant snart en annen idé hvor kunnskapen de hadde ervervet seg om skinn var like relevant.

– Utgangspunktet var at vi begge lette etter kvalitetsvesker med rene linjer til en fornuftig pris. Etter litt mer research så vi at det lå et reelt marked her globalt, forteller Roman Khan.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Linjer kaller seg for et community brand. I det ligger en mer sosial forståelse av merkevareledelse, fra produktutvikling og finansiering, til markedsføring og kundebehandling.

Linjer kaller seg for et community brand. I det ligger en mer sosial forståelse av merkevareledelse, fra produktutvikling og finansiering, til markedsføring og kundebehandling.
Foto: Linjer

LES OGSÅ: Purnorsk.no: Her rendyrkes norsk design

Potensialet i flokken

Bakgrunnen for den eventyrlige suksessen er ifølge de to gründerne et uavlatelig fokus mot sluttkunden og deres behov. De kaller seg for et community brand. I det ligger en mer sosial forståelse av merkevareledelse, fra produktutvikling og finansiering, til markedsføring og kundebehandling.

For Linjer.co handlet det kort og godt om å finne frem til en gruppe mennesker som i sin krets har en høy stjerne hva gjelder stil, invitere dem med i utviklingen og la dem bli naturlige ambassadører.

– Vi har brukt utrolig mye tid og krefter på å bygge et community rundt merket vårt. Det startet med at vi analyserte vennegjengen vår, definerte de andre så til for inspirasjon og undersøkte hvor disse hentet sine impulser fra. Et nettfora som utmerket seg var StyleForum. På StyleForum presenterte vi oss, delte våre ideer, lanserte våre prototyper og tok imot råd og innspill. Fordi vi ikke tar noen snarveier med produktet vårt og alt er så transparent, klarte vi etter hvert å bygge en base med samme type folk som i sin tur lot sine venner få vite om oss. Sånn blir produktene våre spredt i markedet mer effektivt og autentisk enn om vi hadde brukt mer tradisjonelle metoder, sier Khan.

Mål om 100 millioner i omsetning innen neste år

Med følgerne sine i ryggen lanserte Linjer.co i 2014 en crowdfundingkampanje via Indiegogo for å teste konseptet med kun designet og en prototype av bagen ferdig. De endte med å selge produkter for 1,2 millioner kroner i løpet av 60 dager.

Når Linjer.co så gjentok suksessen, gjorde de det med nok en crowdfundingkampanje. Denne gangen høykvalitetsklokker via Kickstarter.com. Målet ble nådd i løpet av 5 minutter og 32 sekunder. Kampanjen har nå, etter en drøy måned, sopt sammen en forhåndsbestilling på rundt 7,7 millioner norske kroner. Når først brikkene falt på plass, gikk ting fort. Målet for 2017 er en omsetning på 100 millioner, samt å sette sammen et internasjonalt team på 8-9 ansatte.

– Vi ser at det er mulig å øke salgsvolumet gjennom automatisering uten en stor økning i ansettelser. Dessuten trenger ikke alle befinne seg på ett sted. Folk kan jobbe for oss fra hvor som helst i verden så lenge de har internettforbindelse, forteller han.

Takker nei til millioninvestorer

Suksessen Linjer.co har hatt med crowdfundingkampanjer gjør at de nå ser metoden som en måte å finansiere virksomheten på. Snarere enn å la et lite knippe investorer få stor innflytelse på beslutninger i bedriften, ønsker de å videreføre tradisjonen med å la et stort miljø av små aktører påvirke og finansiere produktutvikling og -lanseringer.


Linjer selger klokker via Kickstarter for millionbeløp.

Linjer selger klokker via Kickstarter for millionbeløp.
Foto: Linjer

– Vi sier nei til store investorer hele tiden. Grunnen til at vi gjør det, er at det strider mot kjernen i merkevaren vår. Linjer.co er et merke bygget rundt et community og investorer har andre incentiver for å investere enn det forbrukerne selv har. De fleste merkevarer lager kanskje 2 – 3 prototyper før lansering, mens vi kan kjøre 6 – 7 runder med prototyper før vi lanserer for å få ting perfekt. Det er ikke alltid at investorer er åpne for en slik tankegang, sier Roman.

Voksesmerter

For Roman var det friheten som fristet mest ved å starte nettbutikk. I dag er det likevel følelsen av at alt strevet har båret frukter som betyr mest.

– Det beste nå er å være i en posisjon hvor vi får inn bestillinger mens jeg sover. Og at disse blir pakket og sendt ut fra vårt automatiske lagerhus mens jeg står opp. Nedsiden er jo jobben for å komme hit. Vi har jo vært på jobb 24 timer i døgnet, innrømmer han.

Ifølge Khan var arbeidet med å få til produksjonen det absolutt vanskeligste.

– Jobben med å finne en fabrikk som innfridde på våre standarder for produktet og i tillegg trodde på oss, var ekstremt krevende. De er vant til å ta imot store bestillinger. I starten måtte vi finne noen som tok oss seriøst uten at vi hadde en halv million forhåndsbestillinger.

To gylne regler

Roman Khan har ingen spesielle tips til andre gründere, utover to ganske generelle regler han selv drar nytte av. Det første er noe så enkelt som å tenke på salg.

– Tenk på det viktigste først. Mange jeg snakker med fokuserer på ting som ikke er essensielle. Utfordringer rundt distribusjon eller emballering er ting som ordner seg når du får presset på deg. Du må først fokusere på å få masse salg!

En annen regel Khan lever etter, handler om selvkontroll og teknologi. Det følger fordeler og ulemper med vår digitale hverdag, og du må selv aktivt styre hva du eksponeres for.

– Det lett å sitte med nettleseren full av vinduer mens du skal gjøre en oppgave. Du må ha hundre prosent fokus. Det betyr at alt som distraherer må legges bort og slås av, sier gründeren.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: