Det norske selskapet Lipscore har utviklet en software for innhenting av produktanmeldelser.
Erfaring så langt viser en kraftig vekst i responsraten. Blant annet Enklere Liv, JapanPhoto, Skins, Skistart.com og Klokker.no benytter systemet.
Å få kunder til å skrive en anmeldelse eller gi stjerner til et produkt som er kjøpt på nett, er ofte svært vanskelig. Sjelden klarer nettbutikker å få en responsrate over 2-3 prosent og teksten “Bli den første til å anmelde dette produktet” er velkjent hos de aller fleste som har drevet nettbutikk.
Daglig leder i Lipscore, Henning Frettem, mener at problemet som regel ikke ligger hos kundene, men hos nettbutikkene.
- Det nærliggende er å tenke at kundene ikke gidder å dele sine produkterfaringer, men våre undersøkelser viser at hovedproblemet vanligvis er dårlige tekniske løsninger og mangelfulle prosesser for å følge opp kundene etter at de har handlet.
Softwareselskapet Lipscore har etter snart to år i markedet en løsning der over 15% av kundene gir en tilbakemelding på produktene de kjøper.
Lipscore-sjefen trekker frem tre viktige grunner til suksessen:
- Automatisk epostutsendelse etter kjøp i nettbutikken
- Effektiv anmeldelsesprosess helt uten innlogging
- Løsningen fungerer uavhengig av plattform, språk og skjermstørrelse
- Det handler rett og slett om å senke terskelen for å legge igjen en tilbakemelding så mye som overhodet mulig, sier Frettem.
Lett å integrere
Integrasjon mellom nettbutikk og Lipscore tar sjelden mer enn 2-3 timer, forteller Frettem.
- Ved å legge inn noen linjer med HTML/JavaScript på nettsidene, så er man i gang. Vi er partnere med flere av de største byråene i Norge og tilbyr også API-aksess for en helt tilpasset integrasjon.
For nettbutikker som bruker Magento eller Shopify har Lipscore også utviklet egne apps for enkel integrasjon.
Produktanmeldelser gir færre returer
Økt salg er selvsagt viktigste grunnen til at nettbutikker ønsker flere produktanmeldelser, men det finnes andre viktige grunner også.
- Tilbakemeldinger fra kundene gir ikke bare økt salg i nettbutikken. De er også nyttige blant annet for å identifisere produkter med dårlig kvalitet eller produkter med mangelfulle produktbeskrivelser. Oppfølging av kunder som ikke er fornøyde med kjøpet sitt blir bare viktigere og viktigere med økende konkurranse fra internasjonale aktører, mener Frettem og forteller at flere kunder har redusert returraten etter at de fikk økt antall kundeanmeldelser.
Les mer om Lipscore og hvordan de kan øke antall produktanmeldelser i din nettbutikk.