Netthandel.no har kontaktet en rekke meningsbærere innen logistikkbransjen og bedt dem kikke inn i glasskula. Bildet som tegnes for bransjen er overveiende positiv.
Cato Hoberg er en av logistikkbransjens nestorer og har e-handelsbransjen kjær, og kommer også til å lede sesjonen om logistikk på netthandelskonferansen NXT i mai. Han har sitt daglige virke i Norwegian Logistics AS som er Norges ledende rådgivningsselskap innen transport og logistikk.
53-åringen tror Black Friday som fenomen nærmest vil forsvinne i 2017.
- Det vil bli erstattet av «Cyber November». Denne påstanden er svært mange enige om, og vi så tendensen tydelig allerede i år. På sikt vil e-handel overta nesten hele denne hektiske shoppingsesongen, spår han.
Hoberg mener 2016 føyde seg inn i rekken som nok et år hvor netthandelen forsterket seg på alle måter, med flere varetyper, flere tjenester, større modenhet blant aktører og deres kunder. Han påpeker også at dagligvarer kom for fullt.
- Globalt viste onlinefenomenet Pokémon Go oss hvilke muskler mobilspill har når det treffer - og hvilke konsekvenser det kan ha for varehandel og logistikk. I løpet av kun 60 dager oppnådde spillet en omsetning på 500 millioner dollar. «Jammen, dette skjedde jo bare online», vil kanskje noen si. Tja, spør man Expert, Elkjøp, NetOnNet, Komplett og Clas Ohlson med flere, kan nok de rapportere om svært hyggelige salgstall som følge av farsotten. Hadde vi ikke visst hvorfor man trengte en nødlader tidligere, gjorde vi det i alle fall nå, sier han og smiler.
- Vinnerne i 2017 vil være de som kan levere en personifisert kjøpsopplevelse, smidig og brukervennlig kjøps- og betalingsprosess, fri frakt, rask og fleksibel levering og enkel returprosess - for å nevne noe. Vinnerne blant e-handelsbedriftene leverer alt dette i dag, andre er på god vei, mener Hoberg.
- Tradisjonelle logistikkmodeller ble snudd på hodet
Terje Skjølberg, salgs- og markedssjef for lagersystemleverandøren Element Logic, påpeker at e-handel har snudd tradisjonelle logistikkmodeller på hodet.
- Kraftig vekst, sesongsvingninger, Black Friday, korte ordrefrister og høye returandeler, for å nevne noe. Ikke bare skal du selv ha full kontroll på leveringskjeden, men det er like viktig for kunden å følge sitt kjøp. Samtidig ser vi en økt grad av behov for individuell tilpasning til hver enkelt kunde. Og, det er klart slike krav blir premissgivere for logistikken, og vi opplever at betydningen disse krav har til logistikken virkelig kom på dagsorden i 2016, sier han.
- For oss som aktør innen internlogistikk ble 2016 på mange måter året der det i markedet ble opplest og vedtatt at et effektivt lager er en av de viktigste faktorene for konkurransefortrinn innen e-handel. Liten som stor. Videre var 2016 også et bevis på at innovasjon og automatisering på lageret ikke er forbeholdt de store aktørene.
Skjølberg tror 2017 vil bli preget av enda høyere krav til logistikken.
- Om virksomheten blomster videre eller dør, vil avhenge av hvordan e-handlere unytter mulighetene disse kravene faktisk gir - til å appellere til økte kundeforventinger, og levere opplevd kundeverdi. Siden en stor andel av kostnadsdriverne til en e-handelsbedrift er knyttet til lagerlogistikk, vil en lønnsom aktør i 2017 være avhengig av et lager med høy plassutnyttelse og produktivitet, som sørger for raske, kundeorienterte leveringer til rett tid og sted, enten det er Black Friday eller en solfylt julidag, og som samtidig har fleksibilitet og skalerbarhet til å møte videre vekst og kravene som de møtes av i 2018 og fremover. I 2017 vil mange automatisere sine lager i en eller annen grad for å oppnå dette, eksempelvis med lagerstyringssystem (WMS - på mange måter et første steg av automatisering) eller lagerteknologier som AutoStore, som allerede en rekke små og store e-handlere nyter stor gevinst av, mener han.
Nettbutikken Skittfiske fikk robotlager i 2016. I året som kommer vil vi se mer roboter og automatiserte løsninger, tror logistikkbransjen. Foto: Skittfiske.no
- Får øynene opp for returkostnadene
Steffen Larvoll, markedssjef i Lager og Industrisystemer AS, ser året vi har lagt bak oss som året logistikk og netthandel ble uløselig knyttet til hverandre, og skjønte at synergieffektene de kan skape sammen er nøkkelen for fremtidig vekst.
Han tror 2017 vil være året da nettbutikker for alvor får øynene opp for kostnadene knyttet til returhåndtering.
- Da mener jeg ikke selve kostnaden knyttet til at varen transporters fra kjøper til selger, men håndteringskostnaden på lageret. Man hører om skrekkeksempler som har en returandel på 50 prosent. Hvis man kombinerer denne innsikten med at det å håndtere en returnert vare er cirka 3-4 ganger så høy som å sende den ut, ser man at dette er en forretningsmodell som veldig mange små aktører ikke er bygget for å håndtere. Det er mye snakk om disruptive selskaper og hvordan de oppnår eksponentiell vekst, men dette kan slå begge veier når det er snakk om returlogistikk, påpeker han.
Larvoll forteller at stadig flere av kundene ser at den strategiske verdien av logistikken er i ferd med å bli det viktigste konkurranseparameteret bedrifter opererer under, og at dette gjenspeiles i form av at logistikkdirektører blir et mer og mer vanlig syn i toppledelsen både nasjonalt og internasjonalt.
- H&M lyste ut en stilling for en tid tilbake hvor de søkte etter en person som skal knytte netthandel og logistikk sammen, da man ser at kundelojalitet er tett knyttet sammen med det å klare å oppfylle kundeløftet, legger han til.
Han påpeker samtidig at det er trender i tiden som er svært utfordrende for nettaktørene.
- Man ser en økning i antall salgsdager hvor man må rabattere bestselgere istedenfor hyllevarmerne, returandelen øker som følge av at netthandlere blir mer erfarne og mindre lojale, man har økt prispress på produktene ved bruk av prisammenligningssider, terskelen for å lufte sin frustrasjon i sosiale medier er lav, og kundene forventer stadig kortere leveringstider, sier han.
- Hvis man ser på konseptet knyttet til entimesleveringer i storbyer i USA og Europa har man satt av cirka 45 minutter til selve transporten. Det betyr at de som jobber på lageret har kun 15 minutter disponibelt fra kunden trykker på kjøpsknappen til sjåføren kjører fra lageret.
Alle disse faktorene er noe man må ta innover seg, og min spådom er at de bedriftene som klarer å matche kundeforventninger med operasjonell evne er de som vil vinne markedene i 2017, sier han.
- Fokus på digitale løsninger
Gunnar Henriksen, konserndirektør E-handel i Posten Norge, stiller seg i stor grad bak denne spådommen.
- For å lykkes må vi forstå forbrukeratferden og ha «last mile»-løsninger som tilfredsstiller «digital natives». «The blue dot consumer», som henspeiler på den blå prikken i Google maps, ønsker varer handlet på nett der han/hun er, til det tidspunktet som passer dem. Det fordrer gode, digitale grensesnitt mot forbruker som gjør at hele kjøpsopplevelsen på nett oppfattes som god, enkel og forståelig. Gjennom gode digitale løsninger vil våre bud og sjåfører ha full kontroll på selve leveringen, og kunne konsentrere seg om «last mile»-opplevelsen. Sjåføren blir sjarmøren, billedlegger han.
Netthandelen vokser raskt, hvilket medfører at Gunnar Henriksen og resten av Posten Norge får stadig flere pakker å holde orden på. Foto: Posten Norge
Henriksen forteller at Bring/Posten Norge hadde en fin vekst innen e-handel i fjor. Han viser til konsernets Q3-rapport som viste en økning på 13 prosent i volumet i løpet av de tre første kvartalene.
Og de som har fulgt med registrerer også at høytidsesongen inn mot julehøytiden slo alle tidligere rekorder.
- Vi tror på en god vekst og en økning av netthandel fra utlandet. Veksten innen matvarer vil fortsette. I tillegg vil apotek på nett bli en spennende bransje hvor jeg tror vi vil se en god vekst, spår konserndirektøren.
Over 600 prosent økning for Zoopit
2016 vil stå igjen som året da det virkelig løsnet for transportformidlingstjenesten Zoopit.
Antall pakker gjennom Zoopit-systemet vokste med langt over 600 prosent.
- 2017 vil bli enda heftigere, spår daglig leder Arne A. Kvale. Også han peker på matvarer som et vekstfelt.
- Det er vel neppe noen kontroversiell spådom at vi tror netthandel fortsatt kommer til å vokse. Jeg tror spesielt matsegmentet kommer til å vise sterk vekst, sier han.
Zoopit-gründerne Arne Kvale og Shafi Adan opplevde en eventyrlig vekst i fjor. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Marcus Johnsen, daglig leder i budbilekspressfirmaet Best Transport AS, følger opp Kvales resonnement.
- Dagligvarer og matkasser så vi den største utviklingen hos i 2016. Her vil det skje mye også i 2017, men vi må anta at også andre varesegmenter rigger seg til for bedre, smidigere og mer forbrukervennlige leveringsalternativer, spår Johnsen.
Nesten 40 prosent vekst for PostNord
Kristin Anfindsen, Development Manager E-Commerce i PostNord, kan også melde om sterk vekst innen e-handel, med en økning på nesten 40 prosent i 2016 sammenlignet med året før.
Hun viser til at det er økning i nær sagt alle varekategorier.
- Vi har en rekke store kunder som fortsetter å vokse, i tillegg til mindre, nyetablerte kunder som vokser i rekordfart. I stor grad er varekategoriene de samme som i 2015, men for eksempel ser vi at skjønnhet og helse og sports- og fritidsutstyr er kategorier som vokser på nett hvert eneste år. Klær, sko, medieprodukter og elektronikk har ligget høyt over lengre tid, og utgjør fremdeles hovedandelen, oppsummerer hun.
Hun peker også på at Black Friday nådde nye høyder i 2016, og er et konsept den norske handelsstanden har tatt til seg for fullt.
- Uken etter, og tiden frem mot jul, har satt kollirekorder på Alfaset-terminalen. Det er tydelig at satsningen på denne dagen blir større for hvert år. Det er ingen grunn til å tro at trenden skal snu i 2017, sier hun.
Anfindsen tror e-handelsveksten vil fortsette i år.
- I stor grad fra etablerte varegrupper, men også nye varegrupper som vi forventer kommer til å vokse i 2017. Eksempler på sistnevnte er medisiner og apotekvarer for øvrig. Dagligvarer er også et spennende segment. Her er det mange spennende aktører som kommer inn, med ulike produktkonsepter, påpeker hun.
At en bestiler vare til sitt nærmeste pakkeutleveringssted i butikk, men senere ombestemmer seg og velger en annen leveringsform, vil vi se mer av i tiden fremover. Foto: PostNord
For at PostNord skal fortsette å vokse innen B2C-netthandel tas det også konkrete grep.
- Vi jobber kontinuerlig med våre løsninger for å forbedre de og gjøre de mer fleksible - både mot nettbutikk og forbruker. Det vil si å tilgjengeliggjøre våre løsninger bedre, for flere - også de mindre nettbutikkene - og tilgjengeliggjøre forsendelsene i enda større grad for deres kunder. Et eksempel er utvikling av Flex Change; en løsning for å kunne la mottakeren av pakken ombestemme seg og endre etter behov. Om jeg har bestilt en vare til mitt nærmeste pakkeutleveringssted i butikk, men finner ut at det blir tungvint for meg å hente - vil jeg ha muligheten til å få varen hjem på døren i stedet. Det samme om jeg har dratt på hytta for en langhelg; da vil jeg kanskje ha den levert til en butikk i nærheten av hytta i stedet - hvis jeg ikke vil vente til jeg kommer hjem, forklarer hun.
Hun forteller også at selskapet utvikler en online returportal, for å gjøre det lettere for en nettbutikk å tilby returløsninger og som gjør at forbrukerne enkelt kan sende tilbake varer.
Sterk importvekst
Veksten i netthandelen har også ført til hektiske dager for logistikkaktørene som i hovedsak tar inn pakker over grensen.
DHL Express Norge forteller om et kraftig oppsving.
- I 2016 så vi fortsatt oppsving i markedet og de fleste måneder har vi hatt vekstrater på tosifret i prosent sammenlignet med 2015. Noen måneder var veksten helt opp til 20 prosent, forteller Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express Norway, som er landets største aktør innen internasjonale ekspressforsendelser med fly.
Han spår vekstrater på 8-12 prosent innen B2C-netthandel i 2017.
Hjemme best for Schenker
Schenker er et av Norges største logistikkselskaper, men i motsetning til postkonsernene Posten Norge og PostNord, har ikke det tyskeiede selskapet (eid av Deutsche Bahn) noe utbredt nettverk av utleveringssteder. Hjemleveringer er dermed deres satsingsområde innen e-handel.
Kommunikasjonssjef Einar Spurkeland forteller at e-handelsmarkedet er i vekst og at selskapet vil tilpasse tjenestetilbudet til kundenes etterspørsel.
- B2C-handelen på nett vil øke - det samme vil leveringsbehovene. Noen ønsker å få varen levert på døren. Andre vil hente på et utleveringssted. Atter andre igjen vil gå i butikken enten for å kjøpe der og bestille hjemlevering, eller for å hente allerede bestilt vare. Det vil finnes et stort antall alternativer med varierende priser avhengig av hvordan leveringen skal skje. Alle varetyper vil øke på hjemlevering. Det er i praksis ingen grenser for hjemlevering. Vi er sikker på at det vil skje en spennende utvikling innen dette segmentet, sier han.