Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Löplabbet vil ha kundene til butikken

Löplabbet vil ha kundene til butikken
(
Foto: Löplabbet
Netthandel

Den fysiske butikken spiller hovedrollen i Löplabbet-konseptet, men nettbutikken blir stadig viktigere for å inspirere og formidle kunnskap til løpsinteresserte kunder.

ANNONSE

Den første norske Löplabbet-butikken ble etablert i Oslo på franchisebasis i 1987. Löplabbet i Norge er helnorsk, selv om man driver etter den samme ideen, og med samme navn og logo som det svenske originalkonseptet.

Løpetest

I dag teller kjeden 12 butikker, samt nettbutikk, her til lands. De senere årene har man hatt god vekst i salget, og fra 2011 til 2014 har omsetningen økt fra 62 til 80 millioner kroner. Löplabbet har fokus på å være en nisjebutikk for løpere.  Kompetansen hos de ansatte skal være stor, og selve forretningsideen er en løpstest i butikken.

Det betyr at man i utgangspunktet ønsker at alle kundene skal komme og benytte seg av den kompetansen man tilbyr der.

- Vi opplever at de fleste kommer for å få hele pakken med speilkasse og tredemølle, ikke bare ta testen og handle sko billigere et annet sted. Löplabbet har helt siden starten vært tuftet på den personlige kontakten med kunden, og det er fremdeles den viktigste delen av konseptet, selv om netthandelen har eksplodert siden vi startet, forteller daglig leder Tor Fauske i Löplabbet AS.

- Et utstillingsvindu

For Löplabbet er målsettingen med nettbutikken derfor i første omgang å tilby godt stoff, inspirasjon, tips og råd om løping.

- Den skal være et utstillingsvindu som viser hva vi har av produkter, og sørge for at kundene kan lese seg opp og bli enda mer kunnskapsrike før de kommer til oss. Hvis de vil handle på nett så er det fint, men det primære for oss er å vise frem hva vi har i butikken, forteller Fauske.

- Kanskje vil det i fremtiden bli mer aktuelt med løsninger som click and collect, og at man bruker alle kanalene i større grad. Vårt største konkurransefortinn er imidlertid kunnskapen til de ansatte i butikkene, og det må vi sørge for at vi fremdeles er gode på. Vi tror det er viktig å kunne snakke sammen, løper til løper, for å utveksle erfaringer og finne de beste løsningene for den enkelte.

Må fange opp trendene

Selv om nettsalget foreløpig er lite hos Löplabbet, har kjeden mange unike produkter som er ettertraktet på nett.

- Rundt 50 prosent av varene våre finner du ikke andre steder i Norge, og inntrykket vårt er at veldig mange ønsker å handle i en norsk nettbutikk. I tillegg opplever vi mye resalg. Fornøyde kunder som bor et stykke unna de fysiske butikkene benytter nettbutikken til å handle produkter de har kjøpt tidligere, sier Fauske.

Kjeden fører også mange produkter som ikke nødvendigvis må tilpasses den enkelte kunde, og som dermed er egnet for salg online. Utfordringen til Löplabbet i forhold til dette varesegmentet ligger imidlertid i prisjaget fra de store kjedene.

- For oss som ikke har fokus på å være prisledende, handler det om å fange opp trender i markedet tidlig, og få fatt i nyhetene slik at vi kan bli med på den første bølgen i markedet. Så får andre ta over når det bli mer mainstream. Det har vi klart med en del produkter de siste årene, som for eksempel pulsklokker, hvor vi har oppnådd godt salg før de store kjedene begynner å krige på pris, forteller Fauske.

Oppgraderte nettsider

For kort tid valgte man også å relansere og oppgradere Löplabbet.no.

- Nettsidene våre har fått nytt design, de har blitt responsive og vi håper å skape en mer dynamisk side enn tidligere, med tanke på innhold. Butikken er nå online med varelageret, slik at det er reelle lagertall som ligger ute. Etter hvert skal vi også få integrert kunderegisteret vårt, som gjør at man kan knytte «min side» opp mot dette, og gi kunden en mer helhetlig opplevelse, forteller Fauske.

Også på sosiale medier har man gjort grep den siste tiden.

- Vi har vært på Facebook en stund, og brukt det som en kanal for å bidra med tips, kuriosa og inspirasjon. Nå gjør vi også en satsing med litt mer annonsering for å få fatt i flere følgere, men vi skal ikke bruke Facebook som en salgskanal. Instagram har vi akkurat startet opp. Vi ser at det er mange som følger oss, og vi får mange fine bilder som kundene tar for oss. En ambisjon for fremtiden er at en del av de beste bildene kan deles, og til og med benyttes i markedsføring. På den måten får vi enda tettere kontakt med kundene våre, avslutter Fauske.

Del artikkel: