Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lover økt samspill mellom nett og butikk

Lover økt samspill mellom nett og butikk
Trond Samuelsen fra Lefdal
Netthandel
info@netthandel.no

Lefdal ønsker å rive ned premisset om at netthandel og butikkhandel står mot hverandre. Netthandel.no har møtt Lefdals kjededirektør i forbindelse med lanseringen av Lefdal 2.0.

ANNONSE

I dag lanserte elektronikkjeden sitt nye butikkonsept Lefdal 2.0, med åpningen av ny butikk på Sandvika Storsenter. Den nye butikken vil ha totalt 38 trykkskjermer som er direkte koblet opp mot kjedens nettbutikk.

- En kunde er en kunde

- Helt siden tidlig på 2000-tallet har vi vært veldig opptatt av at Lefdal.com skal være en integrert del av vår satsing. Hos oss skiller vi ikke mellom kunder i nettbutikken og kundene som kommer innom våre varehus. En kunde er en kunde, punktum, sier administrerende direktør Trond Samuelsen i Lefdal Elektromarked.

Han er sikker på at de aktørene som greier å koble fysiske butikker og nett tettest sammen, kommer til å bli kundenes desiderte favoritter i tiden fremover.

- Derfor må vi ha integrerte løsninger som er enkle og trygge, der butikk og nett spiller sammen på best mulig måte, og ikke oppfattes som to ulike miljøer og to ulike kanaler. Målet vårt er å kombinere den enkleste og raskeste netthandelen med den hyggeligste og tryggeste butikkhandelen. Greier vi det, vil kundene velge oss.

Økt samspill

Samuelsen påpeker at mange i dag skiller mellom nettbutikken som et handlested og nettet som research- og infokanal.

- Vi tror dette skillet kommer til å viskes ut etter hvert, og disse ulike ”typene” av kunder er jo tross alt mange av de samme. I årene fremover vil bruken av håndholdte enheter både til shopping og research øke. Så er spørsmålet om folk vil hente varene selv i butikken, eller om de heller vil ha dem på døra, spør Samuelsen retorisk.

 

- Dersom du må ha produktet samme dag, så hjelper det lite med en nettbutikk som sender det i løpet av uken. Derfor ønsker vi å skape et samspill mellom nett og butikk der kundene kan velge selv, og der vi river ned premisset om at netthandel og butikkhandel står mot hverandre. De aktørene som ikke gir kundene muligheten til å hente varene sine i løpet av samme dag kommer til å miste deler av markedet, for dette er noe vi ser Ola og Kari Nordmann vil ha.

Spennende betalingsløsninger

I følge Samuelsen er det også kundene som er sjefene bak nye Lefdal 2.0, og konseptet har blitt til etter tilbakemeldinger fra dem.

- Vi spurte dem rett og slett hvordan de synes en butikk med elektronikk skal se ut i 2014, og svarene vi fikk var grunnlaget for butikken vi nå åpner i Sandvika Storsenter. Vi var spesielt nysgjerrige på hvilken type info kundene våre ønsket i butikken, hvordan de ville ha samspillet mellom nettbrett/mobil og varehuset, og ikke minst hvordan logistikk kunne forbedres og effektiviseres, forteller Samuelsen.

Med 38 trykkskjermer som er direkte koblet opp mot Lefdal.com, vil kundene i den nye butikken ha tilgang til all informasjon rundt produktene de er nysgjerrige på. I løpet av 2015 vil man også få på plass løsninger der kundene kan handle via disse skjermene. Sammen med Sony er man også i ferd med å se på nye og forenklede betalingsløsninger ved hjelp av near field communication (NFC). Prislappene i den nye butikken er dessuten elektroniske, koblet direkte opp mot nett, slik at kundene kan være 100 prosent sikre på at de får riktig pris til en hver tid.

Oppdaterer hele plattformen

I tillegg til planlegging og åpning av ny, fysisk butikk, har Lefdal i løpet av november foretatt en kraftig oppgradering av Lefdal.com. Etter kundenes råd har man blant annet ryddet på sidene og forbedret det grafiske uttrykket.

- For å kunne gi kundene våre den beste tjenesten er nettsidene våre i kontinuerlig forandring, påpeker Samuelsen, som i løpet av 2015 lover ytterligere en kraftig oppussing av nettbutikken.

- I løpet av neste år kommer vi til å oppgradere hele plattformen vår. En rekke nye funksjonaliteter vil bli lansert, men enn så lenge velger vi å holde kortene tett til brystet her. Noen hemmeligheter må kundene våre ha å glede seg til. Man kan imidlertid være helt sikker på at sidene vil bli enklere å finne frem i, og mer tilgjengelige. Man vil dessuten få flere valgmuligheter og kundene kan få velge mellom flere nye betalingsløsninger, lover Lefdal-sjefen.

FAKTA:

Lefdal Elektromarked AS er eid av Elkjøp Nordic som igjen eies av Dixons Carphone Group. Selskapet drives som et selvstendig selskap med egen administrasjon og ledelse. Kjeden har i dag 24 varehus over hele landet. Gjennom store butikker, lave kostnader og aggressiv markedsføring satser kjeden på å oppnå høy lønnsomhet og sterk vekst.

Se flere bilder av den nye Lefdal-butikken på Sandvika Storsenter:


Lefdal - bilde av pc-utstilling

Lefdal - bilde av pc-utstilling

Oversiktlig Lefdal-butikk

Oversiktlig Lefdal-butikk

Bilde fra foto-avdelingen hos Lefdal

Bilde fra foto-avdelingen hos Lefdal

Bilde av Lefdals avdeling for foto og print

Bilde av Lefdals avdeling for foto og print

Lyse og pene utstillingsområder hos Lefda

Lyse og pene utstillingsområder hos Lefda

Lefdals hvitevare-avdeling

Lefdals hvitevare-avdeling

(Foto: Daniel Tengs)

Del artikkel: