Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lover varen klar på 60 sekunder

Ole Martin N. Evensmo

Leveringstid er den nye krigen i netthandelsbransjen. Et britisk selskap lover å fjerne ventetiden på henting.

ANNONSE

Fordi mange nettbutikker selger de samme varene, er resultatet ofte priskrig - og en jakt på andre differensierende faktorer. I denne kampen kan det se ut som kortere leveringstid er blitt en faktor stadig flere europeiske og norske netthandelsselskaper fokuserer på. I USA har Amazon lenge vist vei, men nå kommer Europa etter. En rekke selskaper lanserer for tiden tester eller ferdige tilbud som utfordrer den tradisjonelle "hent på postkontoret om to-tre dager"-modellen.

Mange store, norske butikkjeder har en stund tilbudt bestill varen på nett og plukk opp i butikk. Men selv om butikken har varen, kan dette ofte ta noen tid. For eksempel tar det to timer fra man bestiller en vare på nett hos Elkjøp til den kan hentes i butikken man har valgt. Det er dette punktet i logistikkjeden britiske Argos nå angriper.

Varehuskjeden lover tidsfrister gjør at du kan sitte på parkeringsplassen og shoppe med mobiltelefonen. 60 sekunder etter at kundene har bestilt på nett, skal Argos ha klart å finne frem varen på lagret og bragt den til en nybygd "Fasttrack"-henteskrank de har bygget i varehusene sine. I tillegg har Argos innført levering hjem i løpet av noen timer - bestiller du før klokken 18, vil kundene få levert varen hjem før klokken 22 og det koster bare 50 kroner.

Netthandel.no skrev i forrige uke at den europeiske klær og sko-giganten Zalando skal starte med levering i løpet av dagen i to byer i Tyskland. Etterhvert ønsker selskapet å inngå partnerskap med butikker der de kan levere varer og kunden kan hente bare 30 minutter etter bestilling.

Her i Norge tilbyr blant annet Expert levering i løpet av to timer som opsjon når du handler på deres nettbutikk. Leveringen gjøres av tjenesten Zoopit.

Del artikkel: