Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lunehjem.no bygger stein på stein

Lunehjem.no bygger stein på stein
Netthandel

Lunehjem.no var blant de aller første interiørbutikkene som satset online. I ti år har bedriften hatt jevn vekst. I fjor endte omsetningen på 13,5 millioner kroner.

ANNONSE

Det er hovedsakelig kvinner mellom 30 og 50 år som har bidratt til jevn vekst siden oppstarten i 2005 for Lunehjem.no. I tillegg har det kommet til en kundegruppe av designinteresserte menn de senere årene.

100 pakker daglig

Som så mange andre nettbutikker, har også Lunehjem.no sitt utspring i grunnleggerens personlige interesser.

– For ti år siden var det shabby chic som var det hotte i markedet. Jeg gikk på loppemarked og kjøpte gamle ting og møbler som jeg fikset og trakk om. Deretter la jeg ut det jeg produserte i nettbutikken min, hvor jeg solgte en og en ting, forteller gründer og daglig leder Lisbeth Tverback.

Hun skjønte imidlertid raskt at det ikke gikk an å leve av dette. Men en spire var sådd, og dermed var veien kort til å selge nye varer fra ulike leverandører.

– Jeg hadde lager hjemme, og ingen intensjoner om å åpne butikk. Til å begynne med gikk jeg på posten hver dag med noen få pakker. Nå er det de som kommer innom oss og henter 100 pakker daglig, smiler Tverback.

Hun har hele tiden vært opptatt av å bygge bedriften stein på stein, og har nå seks dedikerte ansatte og 50 leverandører, med fokus på skandinavisk, bærekraftig design.

Flere kanaler

I tillegg til nettbutikken har Lunehjem en fysisk butikk i Tønsberg sentrum, hvor alle varene er presentert. I følge Tverback ligger hovedfokuset online, men den fysiske butikken er viktig for å utfylle konseptet.

– Interiør handler om følelser. Jeg fant raskt ut at folk ønsket å komme og se på varene, og i en periode var det kø på døren min. Løsningen ble etter hvert en kombinasjon av lager og fysisk butikk. Butikken har blitt bygget opp etter nettbutikken, og siden den gang har vi flyttet på oss flere ganger. I fjor landet vi på en enda større butikk med et kjempestort lager, forteller Tverback, som mener det er helt avgjørende å være tilstede i flere kanaler.

En av de store suksessene i salgs- og markedsføringssammenheng for Lunehjem.no, har vært bruken av Instagram.

– Vi har vært der i tre år nå, og har cirka 60.000 dedikerte følgere som er opptatt av interiør. Vi er på Facebook også, men jeg har inntrykk av at det er en kanal som fungerer best opp mot tilbud og kampanjer, og dermed er ikke det så aktuelt for oss. Av salget vårt kommer omtrent halvparten fra Google, og jeg vil anslå at rundt 30 prosent genereres fra aktiviteten vår på Instagram. Det er en fantastisk kanal for oss, forteller Tverback, som påpeker at man likevel ikke kommer utenom den svært viktige personlige servicen

En trygghetsopplevelse

– Vi er heldigvis velsignet med en bransje der leverandørene er flinke til å holde veiledende utsalgspriser. Det vil si at vi ikke opplever det samme som i klesbransjen eller bokbransjen, hvor kundene går i butikken først, for deretter å handle på nett. Men kundene ønsker uansett hjelp og service, og vi gjør nesten alt for å imøtekomme dette. Vi har ekstremt fokus på å yte personlig service, gi raske tilbakemeldinger og skape en trygghetsopplevelse, sier Tverback.

– Dersom kundene ikke får den personlige relasjonen og tryggheten, så vil de ikke handle. I tillegg må vi hele tiden utvikle oss sammen med kundene. De forandrer seg, og vi må sørge for å legge frem nye, tekniske løsninger, og tilby brukervennlighet og sikre betalingsløsninger. Reklamasjoner ordner vi opp i med en gang. Hadde alle kundene våre fremmet reklamasjon, hadde vi hatt bare faste kunder, ler Tverback, som likevel understreker alvoret i akkurat dette punktet.

– De kundene som har hatt reklamasjoner hos oss, kommer alltid tilbake. De har nemlig fått en positiv opplevelse, der hvor de trodde de skulle oppleve det motsatte. De møter en seriøs aktør, og får den tryggheten de trenger for å handle mer.

Enorme muligheter

Tverback er glad hun kan ta med seg ti års erfaring i sin videre satsing på Lunehjem.no. Samtidig er hun opptatt av alle mulighetene som ligger i dagens marked.

– Det er en helt annen situasjon i dag å skulle starte opp med nettbutikk, og konkurransen er mye større, også fra utenlandske aktører med store økonomiske muskler. Jeg føler at vi har fått en plass i markedet i løpet av alle de årene vi har holdt på, men det er ikke rom for å hvile. Man må være på hugg hele tiden, for å møte ny konkurranse og stadig høyere forventinger blant kundene. Samtidig er det så mange muligheter i dag, og så mye man kan gjøre for å skape relasjoner med målgruppen sin. Vi må sørge for å skape en opplevelse og gi de som er innom oss godfølelsen, uansett hvilken kanal vi møter dem i. Da kommer kundene tilbake år etter år.

(Foto: Lunehjem)

Del artikkel: